Scholieren worden onnodig afgeschrikt voor een bètastudie door lage rapportcijfers voor wis- en natuurkunde, zegt onderwijspsycholoog Peter van den Dool.
Scholieren worden onnodig afgeschrikt voor een bètastudie door lage rapportcijfers voor wis- en natuurkunde, zegt onderwijspsycholoog Peter van den Dool.
,,Minder presteren is minder kiezen”, merkte Van den Dool toen hij onderzoek deed naar de oorzaken van het tekort aan exact geschoolden. Hij vindt dat wis- en natuurkunde in het voortgezet onderwijs nodeloos moeilijk wordt gemaakt.
,,Docenten in de exacte vakken verwachten te veel van hun leerlingen. Als je de stof in kleine stapjes aanbiedt, snappen ze het beter. Dan halen ze betere resultaten en kiezen ze ook eerder een exacte vervolgstudie.”
Van den Dool deed zijn onderzoek voor de stichting Axis, die meer studenten moet lokken naar exacte en technische studies. Die pogingen worden gefrustreerd door de slechte resultaten van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ze krijgen te lage cijfers voor exacte vakken. En wie voor een vak steeds slechte cijfers krijgt, laat zo’n vak vallen.
Maar de demotiverende lage cijfers zijn volgens Van den Dool helemaal niet nodig. In internationaal vergelijkend onderzoek komen Nederlandse leerlingen altijd als besten naar voren in de vakken wiskunde en natuurwetenschappen. (HOP/HPvL)
Scholieren worden onnodig afgeschrikt voor een bètastudie door lage rapportcijfers voor wis- en natuurkunde, zegt onderwijspsycholoog Peter van den Dool.
,,Minder presteren is minder kiezen”, merkte Van den Dool toen hij onderzoek deed naar de oorzaken van het tekort aan exact geschoolden. Hij vindt dat wis- en natuurkunde in het voortgezet onderwijs nodeloos moeilijk wordt gemaakt.
,,Docenten in de exacte vakken verwachten te veel van hun leerlingen. Als je de stof in kleine stapjes aanbiedt, snappen ze het beter. Dan halen ze betere resultaten en kiezen ze ook eerder een exacte vervolgstudie.”
Van den Dool deed zijn onderzoek voor de stichting Axis, die meer studenten moet lokken naar exacte en technische studies. Die pogingen worden gefrustreerd door de slechte resultaten van leerlingen in het voortgezet onderwijs. Ze krijgen te lage cijfers voor exacte vakken. En wie voor een vak steeds slechte cijfers krijgt, laat zo’n vak vallen.
Maar de demotiverende lage cijfers zijn volgens Van den Dool helemaal niet nodig. In internationaal vergelijkend onderzoek komen Nederlandse leerlingen altijd als besten naar voren in de vakken wiskunde en natuurwetenschappen. (HOP/HPvL)
Comments are closed.