Opinie

Stoplichten (1)

Houden deze automobilisten zich dan altijd aan de regels. De praktijk laat een andere werkelijkheid zien. Veel automobilisten zijn niet eens op de hoogte van een basisregel als ‘rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg heeft voorrang boven afslaand verkeer’. Frequent kunnen fietsers rekenen op een middelvinger als ze een kruising oversteken. Recent onderzoek heeft dan ook uitgewezen dat een groot gedeelte van de automobilisten zou zakken als ze opnieuw het rijexamen zouden afleggen.

Onlangs zag ik zelfs een Delftenaar, op leeftijd, met zijn rollator door het rode voetgangerslicht schuifelen. Hij kan zich natuurlijk net hebben ingeschreven als student aan de TU, maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Kortom, verkeersovertredingen zijn niet alleen voorbehouden aan studerende jongeren. Als je de wereld wilt verbeteren, begin dan bij jezelf.

Sectie betonconstructies (CiTG)

Zo nu en dan fietst er wel eens een fietser door het rode licht. Volgens de heer De Graaf fietsen eigenlijk alleen studenten door het rode verkeerslicht (Delta 28). Met de hevige regenbuien van de afgelopen weken kan ik mij voorstellen dat een fietser wel eens een verkeerslicht overslaat. Voor iemand die droog en warm in de auto zit, ligt dit natuurlijk heel anders. Echter de studenten nemen niet met opzet onnodig veel risico. Ook zij weten namelijk dat een auto snel gerepareerd is, terwijl reserveonderdelen voor de mens aanzienlijk moeilijker te verkrijgen zijn.

Sectie betonconstructies (CiTG)