Campus

Stofhappen in Marokko

Voor het zevende achtereenvolgende jaar rijden binnenkort zo’n 150 Franse studenten met Renaults 4 een rally door Marokko. Met startnummer 138 rijden Frank Zoeter (22) en Jasper Beekmann (22) komende februari mee als eerste buitenlandse team.

In de laadruimte van hun bestelautootje vervoeren de studenten vijftig kilo schoolspullen van Unicef.

,,We hebben pas nog een video gezien van eerdere edities van de 4L Trophy”, vertelt Frank Zoeter. ,,Veel zweet, autopech en enthousiaste schoolkinderen. Verder mooie landschappen. Op de zandheuvels wordt gesnowboard. Voor dat soort dingen is ook tijd”, verwacht de student bouwkunde.

Zoeter en kameraad Jasper Beekmann, student industrieel productontwerpen (Ipo) in Den Haag, rijden over een paar maanden door de Marokkaanse woestijn met vijftig kilo schoolspullen. Winnen is niet het doel. ,,Er zijn behendigheidstests voor een puntenklassement, maar de helft van de tijd ben je bezig elkaar uit het mulle zand te helpen”, volgens Beekmann.

De rally wordt georganiseerd door studenten van een hogeschool in Rennes, in samenwerking met Unicef en een reisorganisatie gespecialiseerd in woestijnreizen. Na een boottrip Spanje-Marokko begint de tocht in het noorden, om via de oostkant en het Atlasgebergte in Marrakech te finishen.

Een maand geleden schaften Beekmann en Zoeter de beige Renault 4 aan. De auto stamt uit de kelder van een verzorgingstehuis voor verstandelijk gehandicapten. ,,Daar stond hij als overbodige boodschappenauto”, weet Beekmann. De oude brik is volgens hem een bijzonder exemplaar. ,,Er bestaan drie versies: de sedan, een lange bestelauto en een korte. Dit is een korte met 1108 cc motor, in Nederland een zeldzame versie. Normaalgesproken heeft dit model een kleinere motor en voorin trommel- in plaats van schijfremmen.”

Verrot

Voor de steilste stukken rijdt een 4×4 mee om de Renaults omhoog te trekken. Desondanks moet de wagen nog woestijnproof worden gemaakt. ,,Je kunt niet zomaar met een Renault 4 de woestijn in”, gruwelt Beekmann. ,,De auto moet worden uitgerust met sleepogen, een stalen bodemplaat voor bescherming van het carter, stoffilters en extra koeling. Bovendien heeft hij pas 52 duizend kilometer gereden en veel stilgestaan. Op dit moment start hij slecht en rijdt hij verrot, maar dat brengen we nog wel in orde.” Zodra ze de auto hebben voorzien van nieuwe onderdelen stelt een bevriende garagehouder de wagen optimaal af.

Een hoofdsponsor heeft het duo nog niet. ,,De rally kost ons zo’n zes- à zevenduizend euro”, verwacht Zoeter. ,,We hebben al gedacht aan wat Jan Lammers deed voor de ’24hrs’ van LeMans: de hele auto vol kleine sponsorblokjes. Maar als Orange ons wil sponsoren zijn we best bereid de auto helemaal oranje spuiten. En Prenatal roze? ,,Eh, nou ja, waarom ook niet. We hebben inmiddels al wel een gratis tent, jassen, zeven banden, smeermiddelen en we mogen voor 750 euro aan onderdelen gebruiken uit het magazijn van de club.”

Communicatiemiddelen voor het bijhouden van een dagboek vormen nog wel een heikel punt. ,,Waarschijnlijk is satelliettelefoon de enige optie”, verwacht Zoeter. En de hitte? ,,Volgens de isotherm in de Bosatlas is het dan rond de twintig graden.” Blijft over de aartsvijand van rijder en bijrijder: mot met elkaar. Al eens eerder een tijd op elkaars lip gezeten? ,,We zijn afgelopen zomer op mijn twee motoren op vakantie geweest,” vertelt Zoeter. ,,Een goede test: slechts twee keer ruzie.”

De 4L Trophy is van 19 tot 29 februari.

www.stofhappen.tk

,,We hebben pas nog een video gezien van eerdere edities van de 4L Trophy”, vertelt Frank Zoeter. ,,Veel zweet, autopech en enthousiaste schoolkinderen. Verder mooie landschappen. Op de zandheuvels wordt gesnowboard. Voor dat soort dingen is ook tijd”, verwacht de student bouwkunde.

Zoeter en kameraad Jasper Beekmann, student industrieel productontwerpen (Ipo) in Den Haag, rijden over een paar maanden door de Marokkaanse woestijn met vijftig kilo schoolspullen. Winnen is niet het doel. ,,Er zijn behendigheidstests voor een puntenklassement, maar de helft van de tijd ben je bezig elkaar uit het mulle zand te helpen”, volgens Beekmann.

De rally wordt georganiseerd door studenten van een hogeschool in Rennes, in samenwerking met Unicef en een reisorganisatie gespecialiseerd in woestijnreizen. Na een boottrip Spanje-Marokko begint de tocht in het noorden, om via de oostkant en het Atlasgebergte in Marrakech te finishen.

Een maand geleden schaften Beekmann en Zoeter de beige Renault 4 aan. De auto stamt uit de kelder van een verzorgingstehuis voor verstandelijk gehandicapten. ,,Daar stond hij als overbodige boodschappenauto”, weet Beekmann. De oude brik is volgens hem een bijzonder exemplaar. ,,Er bestaan drie versies: de sedan, een lange bestelauto en een korte. Dit is een korte met 1108 cc motor, in Nederland een zeldzame versie. Normaalgesproken heeft dit model een kleinere motor en voorin trommel- in plaats van schijfremmen.”

Verrot

Voor de steilste stukken rijdt een 4×4 mee om de Renaults omhoog te trekken. Desondanks moet de wagen nog woestijnproof worden gemaakt. ,,Je kunt niet zomaar met een Renault 4 de woestijn in”, gruwelt Beekmann. ,,De auto moet worden uitgerust met sleepogen, een stalen bodemplaat voor bescherming van het carter, stoffilters en extra koeling. Bovendien heeft hij pas 52 duizend kilometer gereden en veel stilgestaan. Op dit moment start hij slecht en rijdt hij verrot, maar dat brengen we nog wel in orde.” Zodra ze de auto hebben voorzien van nieuwe onderdelen stelt een bevriende garagehouder de wagen optimaal af.

Een hoofdsponsor heeft het duo nog niet. ,,De rally kost ons zo’n zes- à zevenduizend euro”, verwacht Zoeter. ,,We hebben al gedacht aan wat Jan Lammers deed voor de ’24hrs’ van LeMans: de hele auto vol kleine sponsorblokjes. Maar als Orange ons wil sponsoren zijn we best bereid de auto helemaal oranje spuiten. En Prenatal roze? ,,Eh, nou ja, waarom ook niet. We hebben inmiddels al wel een gratis tent, jassen, zeven banden, smeermiddelen en we mogen voor 750 euro aan onderdelen gebruiken uit het magazijn van de club.”

Communicatiemiddelen voor het bijhouden van een dagboek vormen nog wel een heikel punt. ,,Waarschijnlijk is satelliettelefoon de enige optie”, verwacht Zoeter. En de hitte? ,,Volgens de isotherm in de Bosatlas is het dan rond de twintig graden.” Blijft over de aartsvijand van rijder en bijrijder: mot met elkaar. Al eens eerder een tijd op elkaars lip gezeten? ,,We zijn afgelopen zomer op mijn twee motoren op vakantie geweest,” vertelt Zoeter. ,,Een goede test: slechts twee keer ruzie.”

De 4L Trophy is van 19 tot 29 februari.

www.stofhappen.tk

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.