Stip grijpt net naast derde zetel

Stip heeft een zetel verloren in de Delftse verkiezingen. PvdA en SP werden net als in heel Nederland de grote winnaars. De PvdA, dat de afgelopen vier jaar in het college van burgemeester en wethouders zat, ging van zeven naar elf zetels.

De twee partijen die in de opmaat naar de gemeenteraadsverkiezingen van afgelopen dinsdag de aanval op Stip openden om studenten te werven, oppositiepartijen D66 en CDA, zijn daar weinig mee opgeschoten. De eerste blijft staan op één zetel in de raad, de tweede verliest er één en komt op een totaal van vijf.

Het college van B&W bestond vanaf 2002 uit de partijen PvdA, VVD, GroenLinks en Stip. Waar de eerste winst boekt, verliezen de VVD en Stip beide een zetel en blijft GroenLinks staan op vier.

Stip komt nu uit op twee zetels. Volgens fractievoorzitter Arend van Breukelen had het maar vijf stemmen gescheeld of het waren er wel drie geweest. Hij denkt dat zijn partij last heeft van de landelijke trend dat de landelijke partijen meer aandacht krijgen ten koste van de lokale.

Los daarvan kan hij niet bedenken waarom Stip een zetel kwijt is, hij had het ook niet verwacht. “We hebben de afgelopen vier jaar veel bereikt, we hebben een goede campagne gevoerd en ons programma is echt goed.”

Van Breukelen zegt niet uit te willen sluiten dat zijn partij ondanks het verlies deelneemt aan een volgend college. “Op dit moment is alles nog mogelijk.”

De partij die grotendeels bepaalt wie er de komende vier jaar aan de macht komt in Delft, de PvdA, was op de morgen na de verkiezingen niet bereikbaar voor commentaar. Een linkse coalitie van PvdA met de SP en GroenLinks ligt volgens de laatste partij wel voor de hand, zo zei de lijsttrekker gisteren in het AD. (SB)

PvdA en SP werden net als in heel Nederland de grote winnaars. De PvdA, dat de afgelopen vier jaar in het college van burgemeester en wethouders zat, ging van zeven naar elf zetels. Oppositiepartij SP krijgt straks drie vertegenwoordigers in de raad in plaats van één nu.