Stimuleringsprogrammas voor jongeren en vrouwen succesvol’

De loopbaanvooruitzichten van jonge onderzoekers en vrouwen zijn de afgelopen jaren verbeterd, volgens minister Hermans.Jonge onderzoekers en vrouwen werken ook meer dan vroeger samen met het bedrijfsleven en internationale partners.

In de rapportage komt Hermans met resultaten van twee programma’s die wetenschappers uit een achterstandspositie moeten halen. Dit zijn het Aspasia-programma voor vrouwen in hoge wetenschappelijke functies en de Vernieuwingsimpuls voor jonge onderzoekers die ‘creatief en vernieuwend’ onderzoek doen.

Behalve minister Hermans ontplooien ook veel onderzoeksinstituten en universiteiten de nodige activiteiten om de werkplek aantrekkelijker te maken voor vrouwen en andere groepen die ondervertegenwoordigd zijn. Zo loofde de Rijksuniversiteit Groningen vorige week, in navolging van de Katholieke Universiteit Brabant in Tilburg, 50.000 gulden premie uit voor nieuwe vrouwelijke wetenschappers. Ook werden voor hen de publicatie-eisen versoepeld.

Jonge onderzoekers en vrouwen werken ook meer dan vroeger samen met het bedrijfsleven en internationale partners. Dat blijkt uit de Voortgangsrapportage Wetenschapsbeleid 2002 die vanuit de ministerraad vorige week vrijdag aan de Tweede Kamer werd gezonden.