De Zwitserse Locomotief- en Machinefabriek SLM in Winterthur, heeft een opvolger voor de hedendaagse diesellocomotieven ontwikkeld: een stoomlocomotief.
Een ingenieur bij SLM Winterthur, las begin jaren tachtig een rapport van de Zuid-Afrikaanse spoorwegen waarin berekend werd dat stoomlocomotieven op bepaalde trajecten rendabeler zijn dan diesellocomotieven. Hij vroeg zich vervolgens af of de stoomlocomotief nog rendabeler gemaakt zou kunnen worden.
Na eerst twee moderne stoomlocomotieven gebouwd te hebben voor een toeristisch spoorlijntje, werd bij SLM een stoomlocomotief voor het grote werk gebouwd. Afgelopen week werden de laatste proeven met de loc gedaan.
Ten opzichte van de oude stoomlocomotieven zijn er twee grote verschillen: het gebruik van lichte huisbrandolie in plaats van kolen en de betere isolatie van oven en stoomketel. Omdat de oven van een stoomloc de olie beter en langzamer verbrandt dan de explosiemotor van diesellocomotieven, is de uitstoot van schadelijke gassen minimaal. De verbeterde isolatie van de ketel voorkomt dat de stoomloc al uren voor vertrek opgewarmd moet worden, zoals vroeger gebruikelijk was. Nu is de isolatie zo goed dat de loc ’s nachts amper afkoelt en de volgende dag maar een kwartier nodig heeft om op stoom te komen.
Nadelen
Desgevraagd verwacht prof.ir. C.P. Keizer van de sectie transport- en voertuigtechniek bij Werktuigbouw niet dat deze nieuwe stoomlocomotief op grote schaal gebruikt zal worden. ,,Het is misschien een alternatief voor diesellocomotieven, maar zo’n stoomlocomotief heeft een aantal grote bezwaren. Om te beginnen het water: er zullen overal langs spoorlijnen installaties neergezet moeten worden om de loc’s van water te voorzien. Een ander punt is het feit dat stoomlocomotieven niet echt geschikt zijn om achteruit te rijden. Dan zouden er bij de stations draaischijven gebouwd moeten worden om ze te keren.” Een goede toepassing van de nieuwe stoomlocomotieven zijn wellicht toeristenritten. ,,De Oriënt Express heeft een dergelijke locomotief besteld om in stijl te kunnen rijden. Misschien dat spoorwegmaatschappijen een enkele stoomlocomotief in gaan zetten uit het oogpunt van image en nostalgie.” Aangezien de NS amper diesellocomotieven gebruikt, verwacht Keizer niet dat de nieuwe stoomlocomotief in Nederland ingezet gaat worden.
Een ingenieur bij SLM Winterthur, las begin jaren tachtig een rapport van de Zuid-Afrikaanse spoorwegen waarin berekend werd dat stoomlocomotieven op bepaalde trajecten rendabeler zijn dan diesellocomotieven. Hij vroeg zich vervolgens af of de stoomlocomotief nog rendabeler gemaakt zou kunnen worden.
Na eerst twee moderne stoomlocomotieven gebouwd te hebben voor een toeristisch spoorlijntje, werd bij SLM een stoomlocomotief voor het grote werk gebouwd. Afgelopen week werden de laatste proeven met de loc gedaan.
Ten opzichte van de oude stoomlocomotieven zijn er twee grote verschillen: het gebruik van lichte huisbrandolie in plaats van kolen en de betere isolatie van oven en stoomketel. Omdat de oven van een stoomloc de olie beter en langzamer verbrandt dan de explosiemotor van diesellocomotieven, is de uitstoot van schadelijke gassen minimaal. De verbeterde isolatie van de ketel voorkomt dat de stoomloc al uren voor vertrek opgewarmd moet worden, zoals vroeger gebruikelijk was. Nu is de isolatie zo goed dat de loc ’s nachts amper afkoelt en de volgende dag maar een kwartier nodig heeft om op stoom te komen.
Nadelen
Desgevraagd verwacht prof.ir. C.P. Keizer van de sectie transport- en voertuigtechniek bij Werktuigbouw niet dat deze nieuwe stoomlocomotief op grote schaal gebruikt zal worden. ,,Het is misschien een alternatief voor diesellocomotieven, maar zo’n stoomlocomotief heeft een aantal grote bezwaren. Om te beginnen het water: er zullen overal langs spoorlijnen installaties neergezet moeten worden om de loc’s van water te voorzien. Een ander punt is het feit dat stoomlocomotieven niet echt geschikt zijn om achteruit te rijden. Dan zouden er bij de stations draaischijven gebouwd moeten worden om ze te keren.” Een goede toepassing van de nieuwe stoomlocomotieven zijn wellicht toeristenritten. ,,De Oriënt Express heeft een dergelijke locomotief besteld om in stijl te kunnen rijden. Misschien dat spoorwegmaatschappijen een enkele stoomlocomotief in gaan zetten uit het oogpunt van image en nostalgie.” Aangezien de NS amper diesellocomotieven gebruikt, verwacht Keizer niet dat de nieuwe stoomlocomotief in Nederland ingezet gaat worden.
Comments are closed.