Modulaire curricula, meer verplichte aanwezigheid en toetsen, de verhoging van het bindend studieadvies: de TU heeft de afgelopen vijf jaar allerlei maatregelen genomen om studenten sneller te laten studeren.
Nu de universiteit een evaluatie start, vraagt de studentenraad opnieuw aandacht voor verschoolsing.
Met de evaluatie wil de universiteit achterhalen of studenten inderdaad sneller zijn gaan studeren door alle maatregelen. Ook wil ze boven tafel krijgen hoe ver de faculteiten zijn met de invoering van hun studiesucces-plannen. Die komen voort uit de nota ‘Koersen op studiesucces’ uit oktober 2011. Belangrijk daarin waren de nieuwe curricula. De meeste opleidingen hebben die in september 2013 ingevoerd. Vakken zijn modulair gegroepeerd en er zijn meer toetsmomenten om studenten aan het werk te houden.
De evaluatie moet duidelijk maken welke maatregelen wel en welke niet werken, vertelde hoofd onderwijs- en studentenzaken van 3mE Geerlinge Pessers vorige week tijdens een vergadering met de studentenraad. “Uiteindelijk kunnen we aanbevelen waar we wel en waar we niet mee door moeten gaan. Wellicht moeten we de curricula optimaliseren.” Het onderzoek zal bestaan uit gesprekken met betrokkenen van de opleidingen, aldus Pessers. Zij benadrukte dat de evaluatie ‘geen belevingsonderzoek onder de studenten’ is.
De studentenraad vindt dat de nieuwe curricula hebben geleid tot een ‘opeenstapeling van verplichtingen en minder vrijheid voor studenten’. Volgens sr-lid Noortje van Wageningen is die ‘verschoolsing’ niet alleen een kwestie van beleving bij studenten. “Het is een manier van onderwijs geven. Maar studiesucces moet geen doel op zich zijn, academische vorming is het doel. Nemen jullie dat mee in de evaluatie?” De sr stelde voor de facultaire studentenraden bij de gesprekken te betrekken.
Pessers zegde toe dat te zullen aanbevelen bij de decanen. Ze zei te verwachten dat de discussie over verschoolsing automatisch bovenkomt. “Studenten willen in staat gesteld worden om hun bachelorstudie in vier jaar te doen. Maar als het streven naar studeerbaarheid is doorgeschoten, ga ik ervan uit dat het ter sprake komt.”
Collegelid Anka Mulder vulde aan dat ‘aan de academische vorming niet is getornd’. “Het doel was wel om studenten in vier jaar hun bachelor te laten halen. Niet omdat we rendementsdenken zo’n leuk woord vinden, maar omdat we denken dat dat beter is voor je perspectieven op de arbeidsmarkt.” Mulder zei dat ‘opleidingen heel open in het onderzoek zullen staan, omdat ze oplossingen zoeken’.
De evaluatiegesprekken moeten allemaal nog vóór de zomer plaatsvinden, zodat het rapport tijdens de zomer kan worden geschreven.
Comments are closed.