Sport

Winnen zonder tegenstandersDe damesvier van roeivereniging Proteus Eretes zorgde dit weekeinde voor een sensatie op de internationale wedstrijd The Head of the River Fours in Londen.

In totaal verschenen er drie teams van Proteus-Eretes aan de start van The Head of the River Fours. En de andere velden waarin ze uitkwamen, waren wel goed bezet. Tijdens de wedstrijd ontmoetten meer dan vijfhonderd, voornamelijk Engelse roeiteams elkaar op de Theems. De Delftse boten kwamen allemaal uit in een elitecategorie voor buitenlanders. ,,We gebruikten deze wedstrijd als een soort opwarmertje voor het seizoen”, aldus deelnemer Chris van Hinsbergen. ,,Je moet toch iets hebben om voor te trainen en naar uit te kijken. Zo’n traditionele race als deze spreekt natuurlijk erg aan.”

Het bijzondere van The Head of the River Fours, een jaarlijks terugkerende evenement, is dat alle deelnemende ploegen tegelijkertijd op het water verschijnen. Als de boten uit de ene klasse van start gaan, liggen de andere teams langs de kant en kijken ze toe. De Theems is afgeladen met roeiboten en de bruggen staan vol met toeschouwers. ,,Er hangt een hele speciale sfeer”, aldus Van Hinsbergen. ,,Het is een leuke ervaring om eens voor zoveel mensen te roeien.”

Onder de roeiers bevinden zich wereldtoppers, scholieren, veteranen en dus ook TU-studenten uit Delft. Van Hinsbergen: ,,In onze serie kwamen wij James Cracknell tegen. Die man heeft een gouden medaille gewonnen op de Olympische Spelen. Fantastisch om eens tegen zo’n topper te roeien. Zijn ploeg finishte dan ook wel een minuut voor ons.” De zware herenvier en de lichte herenvier van Proteus werden respectievelijk vijfde en zesde. (DR)

Korfballen op het NSK

Korbalclub Paal Centraal is op zoek naar TU-studenten die mee willen doen aan het Nederlands Studenten Kampioenschap korfbal. De eerste voorrondes voor dat toernooi worden op 22 en 29 december gehouden in Zutphen en Tilburg. In de weken voor het toernooi staat er een aantal trainingen op het programma, waarin de spelers met elkaar kennis kunnen maken.

Bijna alle hogescholen en universiteiten doen mee aan het Nederlands Studenten Kampioenschap. De TU-Delft heeft een reputatie te verdedigen: vorig jaar werd het team tweede. (DR)

Winnen zonder tegenstanders

De damesvier van roeivereniging Proteus Eretes zorgde dit weekeinde voor een sensatie op de internationale wedstrijd The Head of the River Fours in Londen. Tenminste, daar leek het op. De Delftse boot legde beslag op de eerste plek in het zogenoemde eliteveld. Maar de TU-studenten kregen wel erg weinig tegenstand. Van de twee andere boten die in hun categorie zouden uitkomen, liet er één verstek gaan, de andere werd tijdens de race gediskwalificeerd.

Korfballen op het NSK