sport

Het was een vermoeiende hemelvaartsvakantie voor de leden van atletiekvereniging de Delvers. Ze vertegenwoordigden hun club met wisselend succes tijdens het Nederlands Studenten Kampioenschap (NSK) Outdoor, de 175 kilometer lange Batavierenrace en een gewone competitiewedstrijd.

br />
De opvallendste prestatie kwam op naam van Rijnvis van Wirdum, de voorzitter van de Delvers. Op het NSK Outdoor veroverde ze onverwachts de derde plaats op de 1500 meter. Ze legde de afstand af in een clubrecord van 5.18,05 minuten. Later verdiende ze ook de bronzen medaille op de steeple chase.

De Batavierenrace, een marathonestafette van Nijmegen naar Enschede, leverde geen podiumplaats op voor de Delftse studenten. Het TU-team eindigde als elfde in een tijd van 11:50:48 uur.

De herenploeg van de Delvers deed weer wel goede zaken in de eerste competitiewedstrijd van het seizoen. Door onder meer een clubrecord van hoogspringer Onno van der Mark (2,05 meter) won de Delftse vereniging het ploegenklassement.

In de afgelopen weken ging ook het honkbalseizoen van start. Machos, de ploeg van het corps, kwam tegen de Gouda Braves uit op een 7-7 gelijkspel. Ook al is dat volgens de officiële regels van de sport onmogelijk. ,,Normaal gesproken speel je door totdat een van beide partijen heeft gewonnen”, aldus speler Fred Luelmo. ,,Maar omdat wij in een lage klasse spelen en meer ploegen van het veld gebruik willen maken, geldt voor onze duels een tijdslimiet van twee uur. Daarna is de partij gewoon afgelopen.”

Met Stip, de honkbalvereniging van Virgiel, had aan twee uur wel genoeg om de Delftse derby tegen Bluebirds 3 te beslissen. De Virgilianen wonnen met 20-13.

Voor surfer Remco Bakker (zie ook artikel op pagina 10) liepen de World Cup-wedstrijden op de Duitse Oostzee deze week uit op een fiasco. De TU-student verrekte tijdens de training op maandag een spiertje in zijn nek en moest daardoor alle wedstrijden aan zich voorbij laten gaan. ,,Ik hield mijn plank boven mijn hoofd en liep iets te enthousiast door de branding”, verklaarde Bakker. ,,Ik voelde het meteen in mijn nek schieten. Heel frustrerend, maar dit hoort blijkbaar ook bij de sport.”

Basketbalvereniging Punch sloot het seizoen af met een driedaags internationaal toernooi. Gelegenheidsteams uit onder andere Nederland, Frankrijk, Duitsland en Roemenië bestreden elkaar in het TU-sportcentrum. Het Rotterdamse Disco Inferno trok aan het langste eind. Het best geklasseerde team uit Delft, Tsjakka, eindigde op de derde plaats. ,,Het leuke van dit toernooi was dat de teams in niveau nogal uiteenliepen”, aldus organisator Henk-Jan Hendriks. ,,Er deden basketballers mee die in de laagste klasse uitkomen, maar ook spelers uit de eredivisie. Die laatsten waren het meest fanatiek. Zij vertrokken ’s avonds al om twaalf uur van het feest, zodat ze de volgende dag weer fit waren om te spelen.”

De TU-studenten die uitkomen voor het Westlandse Wielren Team, reden in de hemelvaartvakantie in het grensgebied tussen Nederland en België om de Wim Hendriks trofee. Erwin Meijer, student civiele techniek, eindigde als elfde. Zijn teamgenoten, de technische aardwetenschappers Geert de Jong en Tjerk Homminga, werden respectievelijk 24ste en 26ste.

Tips? Mail naar: rijnvisdg@zonnet.nl

Tips? Mail naar: rijnvisdg@zonnet.nl