Sport

Ter Beek werd tijdens haar bronzen race geïnspireerd door haar zus Mirjam, die op de kade wachtte op de uitreiking van haar zilveren plak, verdiend in de skiff. Na 500 meter lag de damesvier nog op de laatste plaats, maar met een lange eindsprint finishte de Nederlandse boot toch vlak voor de nummer vier, Amerika.

,,Het heeft me zeker geholpen dat ik voor de start hoorde dat mijn zus zilver had gehaald”, verklaarde Carin ter Beek later op de website www.nlroei.nl.

Hedi Poot zag haar medaille als de beloning voor een jaar vol trainingsarbeid: ,,We hebben bewust gekozen voor de dubbelvier en een medaille op het WK, en het is gelukt. We hebben hier het hele seizoen keihard, serieus en bewust voor gewerkt.”

Drie leden van wielervereniging WTOS vielen dit weekeinde ook in de prijzen, maar dat was te voorzien, want afgelopen zondag reden de Delftse coureurs in Maassluis om hun clubtitel. De winst van Jannie van den Berg kwam wel bijna letterlijk uit de lucht vallen. Tot een dag voor de koers was hij nog van plan om op een criterium in Spijkenisse te starten, maar het mooie weer deed hem van gedachten veranderen. ,,Omdat ik niet de hele dag van huis wilde zijn, heb ik alsnog voor de wedstrijd in Maassluis gekozen. Bij nader inzien won ik ook liever eeuwige roem dan een geldprijs.”

De oud-student bouwkunde liet zich niet door de hitte weerhouden om zijn zege veilig te stellen. Bij bijna iedere ontsnapping was hij betrokken. ,,Maar soms bleef ik ook even in het peloton zitten om mijn grootste concurrenten in de gaten te houden.” De beslissende sprint won hij van twee medevluchters: Pieter Dijkshoorn en Jacob van der Veen. Maar alleen de naam van Jannie van den Berg staat voortaan op de WTOS-wisselbeker.

De voetballers van Ariston ’80 die hun zinnen op een andere trofee % de Amstel Cup % hadden gezet, kregen deze week een domper te verwerken. Zonder dat ze het voetbalveld betraden, werden de spelers van het eerste elftal uitgeschakeld in het prestigieuze bekertoernooi. Een administratieve uitschakeling, zo noemt het bestuur van de club de affaire: de Knvb bracht Ariston ’80 door middel van een brief op de hoogte van een extra ingelaste bekerwedstrijd, maar omdat de secretaris van de Delftse club van zijn vakantie genoot, kwam dat bericht niet door. De beoogde tegenstanders van de Ariston’80 stonden daardoor op een leeg veld. Diskwalificatie was volgens de KNVB de enige passende sanctie voor de TU-vereniging.

,,Ongelooflijk dat de bond zo star optreedt”, vindt Ariston-voorzitter Erik van den Tillaart. ,,Deze fout was gewoon niet te voorkomen. Je kunt bij de Knvb maar één secretaris aanmelden en als zo iemand op vakantie is, komt een bericht niet door. Je hoeft ernamelijk niet op te rekenen dat de KNVB voor de zekerheid ook de telefoon gebruikt.”

Liefhebbers van het schaakspel kunnen zaterdag terecht op het denksportcentrum aan de Zusterlaan. Vanaf 20.00 uur organiseert schaakclub DSC daar de eerste aflevering van het Delftse Open Rapidschaaktoernooi. Geïnteresseerden kunnen zich ter plekke inschrijven.

Tips? Mail naar Rijnvis@kabelfoon.nl

De vrouwelijke afvaardiging van roeivereniging Proteus-Eretes keerde maandag gehuld in het brons terug van de wereldkampioenschappen in Luzern. Hedi Poot veroverde een derde plaats met de lichte dubbelvier, Carin Ter Beek eindigde als derde met de damesvier zonder stuurvrouw.

Tips? Mail naar Rijnvis@kabelfoon.nl