Sport

Coach Diederik Hoeufft ergerde zich aan de studentikoze manier waarop zijn team ten onder ging. ,,De spanningen rond die instemmingen hebben de wedstrijd te veel beïnvloedt”, stelt hij. ,,Ik snap natuurlijk wel dat het belangrijk is wie je huisgenoot wordt en dat je daarom uitgebreid wilt overleggen, maar waarom moet alles op het hockeyveld geregeld worden?”

Toch ging de formatie van Hoeufft tien minuten voor het einde van de wedstrijd nog met 3-2 aan de leiding. Twee Veendamse strafcorners werden de TU-studenten fataal. ,,We hebben de partij weggegeven”, aldus Hoeufft. ,,En dat kunnen we ons eigenlijk niet permitteren. We zijn dit seizoen in een nog iets sterkere poule ingedeeld dan vorig jaar, en toen hadden we al moeite genoeg om ons te handhaven.”

Ook het eerste team van de andere Delftse studentenhockeyclub, Dopie, ontsnapte vorig seizoen op het nippertje aan degradatie. Maar het begin van de nieuwe competitie was hoopgevend voor de Virgilianen. De ploeg dwong zondag een 4-4 gelijkspel af tegen Alliance uit Heemsteede.

,,Dit seizoen willen we niet in degradatienood komen”, verklaarde de Dopie-aanvoerder Joep Windhausen. ,,Onze doelstelling is: eindigen in het linkerrijtje. In de stand na één speeldag hebben we aan die eis in ieder geval voldaan.”

De dames van rugbyclub SRC Thor spoelden dit weekeinde ook de kater van vorig seizoen weg: op de seizoensopening in Leiden bleven ze het Utrechtse RUS met 12-10 nipt voor.

Enkele maanden geleden liep Thor het tiende kampioenschap op rij mis door in de play-offs te verliezen van RUS. Met de overwinning van dit weekeinde werkt de Delftse ploeg aan het zelfvertrouwen. ,,Maar voorlopig zijn we minder zelfverzekerd als vorig jaar”, zegt speelster Louise de Jong. ,,Het is niet meer vanzelfsprekend dat Thor kampioen wordt. Wel zijn we blij dat we de competitie in ieder geval goed zijn begonnen.”

Ook het mannenteam van de TU-rugbyclub ging dit weekeinde voortvarend van start. De TU-studenten vernederden de Old Bears uit Amsterdam met grote cijfers: 47-0. Een opvallende prestatie, omdat de Delftse ploeg vorig seizoen het merendeel van haar wedstrijden afgetekend verloor.

DSR-C, de rugbyvereniging van het Delfts Studenten Corps, onderging de vuurdoop in de ereklasse, de hoogste Nederlandse divisie. Het net gepromoveerde team moest zichtbaar wennen aan het niveau. Op het TU-sportcentrum was het Amsterdamse Ascrum met 46-5 te sterk voor de Delftse studenten. (DR)

Het nadeel van studentensporters is dat ze zoveel andere verplichtingen hebben. De meeste hockeyers van DSHC hingen zondag tot vlak voor hun wedstrijd tegen Daring aan de telefoon vanwege de jaarlijkse instemmingen in de huizen van het Delfts Studenten Corps. Hun prestatie op het veld was niet echt om over naar huis te schrijven: DSHC verloor thuis met 3-4 van de club uit Veendam.