Sport

Schermen zit de TU-studenten in het bloed, zo lijkt. Op het Amsterdamse toernooi Sista-Rana 2001 domineerden de afvaardigingen van de Delftse verenigingen DSSV en Prometheus zoals op bijna ieder Nederlands schermevenement.

br />
Laurien Mooij, student industrieel ontwerpen, legde ondanks veel studiebeslommeringen beslag op de titel in de categorie Dames Sabel. ,,Op dit moment heb ik het zo druk met mijn opleiding dat ik mezelf eigenlijk helemaal geen doelen heb gesteld op schermgebied”, verklaarde ze na afloop. ,,Maar omdat ik lang lid ben geweest van de vereniging die dit toernooi organiseerde, heb ik toch meegedaan.”

In de finale nam Mooij het op tegen de uit Arnhem afkomstige Marjolein Versteeg. Ze besliste het duel met een eindscore van 15-10, volgens haarzelf geen bijzondere prestatie. ,,Vorig jaar heb ik het toernooi ook gewonnen, toen won ik de finale nog makkelijker.”

De toernooizege van Mooij was maar één van de vele Delftse successen in Amsterdam: de voor Prometheus uitkomende Tijmen Ros behaalde de titel Heren Sabel. Eva Heinen, student bouwkunde, veroverde de tweede plaats in de klasse Dames Floret. Verder eindigde de Delftse equipe op zaterdag als tweede in de teamwedstrijd, een week eerder was de ploeg al Nederlands studentenkampioen geworden.

Ook twee wielrenners van de TU-vereniging WTOS deden dit weekeinde van zich spreken. Mark Olsthoorn en Pieter Dijkshoorn gingen met de overwinning aan de haal in de 9,2 kilometer lange Furieade Koppeltijdrit in Maassluis. Ze legden het parcours, dat over een winderige dijk liep, 9 seconden sneller af dan hun naaste concurrenten. ,,Maar toen we over de eindstreep kwamen, wisten we dat nog niet”, aldus Mark Olsthoorn. ,,In de kleedkamer dachten we dat we te langzaam hadden gereden voor de eerste plaats. Toen we op de prijsuitreiking onze namen hoorden, was dat een grote verrassing.”

De basketballers van Punch waren zondag minder verbaasd toen ze Red Stars uit Soest met 85-54 overklasten. Vijf van de negen Punchspelers beëindigden de wedstrijd met scores in de dubbele cijfers. Tot nu toe won de Delftse formatie al haar competitiewedstrijden. Op de ranglijst van de eerste klasse, rayon west, gaat de ploeg dan ook aan de leiding.

De overwinningsroes die de rugbydames van Thor in de afgelopen weken hadden opgebouwd, spatte zondag in Amsterdam uiteen. Thor verloor nipt met 14-16 van AAC. En dat terwijl de spelers het woord ‘kampioenschap’ vorige week voor het eerst weer in de mond namen. ,,We gaan nog steeds voor dat kampioenschap”, aldus speler Louise de Jong. ,,In deze fase van de competitie is het nog niet dodelijk om een wedstrijd te verliezen. We zijn ons er wel van bewust dat we nog fanatieker moeten trainen. Ook moeten de nieuwe spelers goed worden opgeleid, zodat Thor de aansluiting met de top niet verliest.”

De TU-zeilvereniging Oktopoes heeft haar naam voorlopig gevestigd in de top van de Nederlandse zeilwereld. Op het Nederlands studentenkampioenschap individueel zeilen, veroverden Oktopoesdeelnemers Jasper ten Berge en Simon Aninkrespectievelijk de tweede en de derde plaats.