Sport

Dat is makkelijk, dacht shorttracker Otto den Braver toen hij aan het einde van vorig seizoen uit de Nederlandse kernploeg werd gezet. De TU-student werktuigbouwkunde besloot samen met drie andere ‘verstoten shorttrackers’ het commerciële Peak Skate Team te vormen. Echt eenvoudig bleek de oprichting van de ploeg uiteindelijk niet. Maar nu, bijna een half jaar na het initiatief plukt Den Braver wel de vruchten van zijn avontuur. In de tussenstand van de Nederlandse competitie op de 1500 meter gaat hij aan de leiding. Zondag deed hij ook mee om de prijzen op de 1000 meter tijdens een wedstrijd in Leuven (B). En dat terwijl hij eigenlijk onvoldoende kwaliteiten in huis zou hebben om uit te groeien tot een echte topper.

,,Zoek het verder zelf maar uit, dat was vorig jaar zo ongeveer wat de mensen van de bond voor mij duidelijk maakten”, herinnert Den Braver zich. ,,Nu laat ik zien dat ik gewoon heel hard kan schaatsen. Op de echt belangrijke wedstrijden, de kwalificaties voor de World Cup, kon ik de kernploegleden net niet verslaan. Maar ik sluit niet uit dat dat in de toekomst wel gaat gebeuren.”

Ariston ’80 deelde dit weekeinde al een gevoelige slag uit aan de concurrentie. De studenten namen op eigen veld met 3-0 afstand van Wassenaar, de koploper in de competitie. De selectie van coach Rick van Leeuwen stijgt door de overwinning naar de tweede plaats op de ranglijst. Van Leeuwen zelf zal daardoor waarschijnlijk niet echt verrast zijn. Hij verklaarde al eens dat hij het behalen van het kampioenschap voor tachtig procent zeker acht.

De rugbydames van Thor zijn misschien wel voor honderd procent zeker van de Nederlandse titel. De negen trofeeën van eerdere kampioenschappen die in hun prijzenkast staan, beloven in ieder geval weinig spanning dit jaar. De teams uit de rest van Nederland gaan steeds verder om de hegemonie van de TU-studenten te doorbreken. Vier steden (Tilburg, Breda, ‘s-Hertogenbosch en Maastricht), verenigd in de fusieclub TBSM, probeerden zondag voor een verrassing te zorgen op het sportcentrum van de TU. Maar ook ‘Thor tegen het soepie’ eindigde uiteindelijk in een overwinning voor de Delftse rugbyers, 55-12.

,,Ach, we zijn gewoon goed”, zo verklaarde speler Louise de Jong de zege lachend. In ieder geval toonde haar ploeg medelijden met de verliezers. ,,We hebben een speler uitgeleend aan TBSM. Ze hadden namelijk te weinig spelers en we wilden het een klein beetje spannend houden.” Het eerste team van DSR-C (Delftsche Studenten Rugbyclub) versloeg dit weekend op vijandige bodem tegenstander Oisterwijk Oysters met 20-41.

In het denksportcentrum Sebastiaansbrug aan de Zusterlaan is het verboden om de pionnen van de tegenstander te verzetten. En helemaal op zondag 3 december van 10.00 tot 17.00 uur, dan wordt er namelijk voor de eerste keer het open Delfts meisjeskampioenschap schaken georganiseerd door de Delftse Schaakclub.

Een commerciële ploeg, het is een soort ei van Columbus in de Nederlandse schaatswereld. Te zwak voor een plaatsje in de kernploeg? De oplossing is eenvoudig: richt gewoon een eigen team op. Te succesvol voor het matige salaris dat de KNSB betaalt? Doe niet moeilijk, richt een eigen team op.