SPORT

Over de mannen van Taurus valt de laatste tijd weinig opbeurends te melden. Na te zijn ‘veroordeeld’ tot de serie B, zoals de play-offs voor de zwakste teams uit de vijfde klasse worden genoemd, werd nog geen duel gewonnen. Uit drie wedstrijden werd pas één puntje gepeurd. Zaterdag werd van TAC ’90 verloren met 2-0. De vrouwen daarentegen boekten hun allereerste puntje in hun bestaan als voetbalteam. De dames van Scheveningen werden zondag op 0-0 gehouden. Het historische eerste doelpunt van ‘Taura’ werd overigens alweer een tijdje geleden gemaakt. Door Martijntje Stam (geen familie van Jaap!) uit een penalty. Het lijkt erop dat de ploeg, die in de beginfase nederlagen leed van 25-0, 18-0 en 5-0, een beetje begint te sporen. ,,Als je 0-0 speelt, kun je ook een keer winnen”, ziet speelster Lotje van Ooststroom de toekomst in elk geval zonnig in. De negatieve resultaten, noch de vele afgelastingen en verregende trainingen weerhielden de beginnende dames ervan om enthousiast door te gaan met hun sport. ,,Het gaat goed. We zijn nog altijd met een groep van zo’n twintig meisjes. En we gaan volgend seizoen gewoon door”, aldus Van Ooststroom.

Terug naar de clichés: ‘Wave heren 1 zet zegereeks voort.’ Daarmee begint een persbericht over de waterpoloënde studenten die komende zondag kampioen kunnen worden. Dat moet gebeuren in de wedstrijd tegen SG Rijswijk (16.15 uur in het Kerkpolderbad, gaat dat allen zien!). Afgelopen zaterdag werd in ’s Gravenzande Westland met 9-4 verslagen. De overwinning wordt door secretaris Mark Dorlandt vooral toegeschreven aan een surplus aan conditie van de studenten.

En nu we het toch over winnaars hebben: de basketballers van Punch weten de laatste tijd ook van geen ophouden als het om het winnen van wedstrijden gaat. Nu weer werden de Green Eagles uit Maassluis met 87-60 verslagen. De studenten kwamen moeilijk op gang, maar liepen aan het einde van de eerste helft toch uit naar een voorsprong van negen punten (37-28). Na de pauze werd de marge snel groter, met een maximum verschil van 36 punten. Roger Leeuwin (24 punten) en Joris Fabel (22) vielen op door hun productiviteit.

Dan de rubriek ‘kennismaking en relaties’. Bij THOR kun je op 23, 25 en 30 maart en 1 april kennismaken met rugby. Er zullen trainingen gegeven worden waaruit blijken moet wat de sport inhoudt (heren 18.30-20.00 uur, dames 20.00-21.30 uur). ‘Na de training wordt de derde helft gevierd’, aldus het bericht. Daar valt vast ook een hoop te leren.

Meer kennismaking vindt plaats bij de roeiers van Proteus-Eretes. Dat gebeurt onder de noemer ‘Lente-introductie’. Van 22 tot 26maart kan er elke dag vanaf twee uur tot zonsondergang geroeid worden door belangstellenden. Meeëten om half acht behoort ook tot de mogelijkheden. Dinsdagavond is er een ergometer-estafette (soort kunstroeien), woensdagavond film en als hoogtepunt van de week is er op donderdagavond een huizenrace gepland. Met deze activiteiten wil de vereniging de lente verwelkomen.

De lente komt, de winter gaat. Nog één keer bericht van het schaatsfront. Te midden van alle Nederlandse successen tijdens het WK afstanden in Heerenveen, reed ook IRI-medewerker Marnix ten Kortenaar namens Oostenrijk zijn rondjes. Een 17e plaats op de vijf kilometer en een 22ste op de 1500 meter was zijn deel.

De voetballers van Ariston ’80 zorgden er zaterdag voor dat cliché-beluste sportjournalisten zich flink konden uitleven in hun commentaren en verslagen. Een ‘zevenklapper’ heet het in voetbaljargon als je met 7-1 je tegenstander verslaat. Slachtoffer was staartploeg GDA dat doelpunten om de oren kreeg van Joffry Wieske, Jochem van Hoof (beiden tweemaal), Evert Hageman, Eric Sluis en Kors-Jan Schuurmans. Omdat ook de directe concurrent in de strijd om de titel, CCO, een ‘monsterzege’ boekte (7-2 tegen DVC) blijft het verschil in verliespunten tussen de titelkandidaten twee.