SPORT

Het is alweer vijf jaar geleden dat Het is alweer vijf jaar geleden dat DSKV Paal Centraal officieel werd opgericht door een aantal studentleden van de burger-korfbalvereniging Excelsior.

Niettemin dragen de PC’ers vol clubliefde hun steentje bij aan het verenigingsleven, laat hij weten. Bovendien zijn ze – verrassend! – veelvuldig in de kantine te vinden. ‘Al dan niet met een glas bier maar nooit met een sigaret’, luidt de mysterieuze toevoeging. Om het eerste lustrum niet ongemerkt te laten passeren is de prille geschiedenis vastgelegd in een lustrumboek en zal het jaarlijkse eindfeest van Excelsior in het teken van de lustrumviering staan. Dat is nog niet alles, want een andere activiteit is ‘de grote Paal Centraal bierestafette’: welk team heeft als eerste alle glazen leeg. De verschillende Excelsior-teams worden uitgedaagd het op te nemen tegen de selectie van Paal Centraal. Kennelijk bestaat de behoefte om de vooroordelen die er in burgerkringen over studenten de ronde doen, te bevestigen. Veel bier drinken doodt de hersencellen, blijkt maar weer. Voordat ik te moralistisch word: ga toch gewoon roken, jongens en meisjes!

Over bierdrinken gesproken. Het (enige) herenteam van studentenwaterpoloclub Wave kon zondag een kampioensfeestje vieren. ‘Concurrent’ SG Rijswijk (tweede op de ranglijst) werd met 15-2 afgeserveerd. De tussenstand na het eerste partje was 5-1. ,,Toen was de wedstrijd eigenlijk al gespeeld”, keek Mark Dorlandt met genoegen terug op het gunstige verloop van het duel. Dat het verschil in klasse tussen de nummer een en twee zo groot bleek, komt omdat Wave pas twee jaar in de reguliere competities van de zwembond speelt. ,,Dan begin je helemaal onderop”, aldus secretaris Dorlandt. ,,Op dit niveau steken we qua conditie ver boven de rest uit. Het is een beetje een ouwemannen-competitie.” Volgens Dorlandt blijft de ploeg komend seizoen grotendeels bij elkaar. Als ze tegen de tijd dat eindelijk op hun eigen niveau zijn aangeland, zelf maar geen ‘ouwe mannen’ zijn geworden.

Ook in het water, maar dan in een bootje, begaven zich dit weekeinde talloze roeiers. In het kader van de Heineken Vierkamp in Amsterdam eindigde een Laga-combinatie op de tweede plaats in het veld der damesachten. Samen met roeisters van Skoll en Die Leythe werd de 250 meter gewonnen. Op de overige afstanden (750, 2500 en 5000 meter) werd beslag gelegd op een tweede stek.

De voetballers van Ariston ’80 verspeelden zaterdag dure punten aan het bijzonder laag geklasseerde Verburch. Een vlot opgelopen achterstand van 0-2 werd deels goedgemaakt door een benutte strafschop. Een penalty even tevoren, wegens neerhalen van Jochem van ’t Hoof, werd tegen de keeper aangeschoten. Detoegesnelde Van ’t Hoof pikte de terugstuitende bal op, maar werd vervolgens opnieuw getackled. Ivo Lechner knalde de tweede penalty wel raak, waarna Verburch er nog 1-3 van maakte. Concurrent CCO staat nu op twee punten achterstand, maar heeft wel een wedstrijd tegoed. De twee clubs treffen elkaar ook nog een keer op het sportcentrum.

Dat de volleyballers van Punch het laaggeklasseerde Mov’over met 3-0 versloegen wekt weinig verbazing. Maar dat het nóg lager geplaatste tweede team van Punch (hekkensluiter in dezelfde afdeling) een punt pakte (2-3) tegen de nummer vijf, Netwerk, was opzienbarend. Punch 1 staat nog altijd tweede en hoopt deze plek ook aan het eind van de rit te bezetten. Dat geeft namelijk recht op promotie-degradatie-wedstrijden.

Het is alweer vijf jaar geleden dat DSKV Paal Centraal officieel werd opgericht door een aantal studentleden van de burger-korfbalvereniging Excelsior. In het clubblad blikt ene Maarten namens de lustrumcommissie kort terug op de jonge historie van PC. Daarbij wordt met name gewezen op de integratie van de studenten binnen Excelsior. Gekscherend vraagt Maarten zich af of de leden wel beseffen dat het voor een student een hele prestatie is: ’s morgen vroeg – na een avondje gezellig stappen – als scheidsrechter de pupillen van Excelsior en Achilles uit elkaar houden.