Sport

Feestjes ter gelegenheid van het ontlopen van degradatie zijn naar verluidt doorgaans heftiger dan kampioensfuiven. Als dat zo is, staat de dames en heren van de gemengde tennisteams van Tenniphil en DSLTC wellicht een zwaar weekeinde te wachten. Eerstgenoemde club, van Virgiel, staat voor de taak komende zondag haar laatste potje liefst met minimaal 7-1 te winnen om neergang naar de zesde klasse te voorkomen. De tennissende corpsleden van DSLTC bivakkeren nu nog in de vierde klasse, maar ook bij hen waart het degradatiespook rond. Het team begon met drie nederlagen. Twee keer werd met 5-3 het onderspit gedolven, de openingswedstrijd werd zelfs met een 7-1 verlies afgesloten. ,,Onze conditie was na de winter nog maar zozo”, verklaarde speelster Floor Jansen het moeizame op gang komen van haar ploeg. Na de drie verloren potjes volgden drie gelijke spelen (4-4). Een gestaag oplopende prestatiecurve derhalve. Dat geeft moed voor de laatste wedstrijd, komende zondag tegen Schiebroek. ,,Ik denk dat we dan aan twee of drie puntjes wel genoeg hebben”, keek Jansen alvast vooruit. ,,Als we degraderen is dat supererg. Ik hoop dat we erin blijven, we zien wel.”

Nog meer achterstallig, maar vermeldenswaardig nieuws. De volleybalheren van Alexo slaagden er vorige week in om de districtsbeker te winnen. Dat is knap, want tegenstander Agon 2, die met 3-1 werd verslagen, speelde afgelopen seizoen in de eerste klasse, twee klassen hoger dan de Virgilianen. Dat verschil is trouwens in de komende competitie gehalveerd, aangezien Alexo promoveerde naar de tweede klasse. Het gaat de club sowieso goed, want ook heren 2 (kampioen) en dames 1 en 2 zijn gepromoveerd. ,,We zijn er erg blij mee”, liet een opgetogen bestuurslid Robbert Zijp namens Alexo weten.

In Den Haag ligt het strand tegenwoordig midden in de stad en dat nog wel op diverse plaatsen. Het is de bedoeling dat studentenploegen op speciaal aangelegde zandvlakten op het Plein (4/6), het Buitenhof (11/6) en de Grote Markt (18/6) een middagje gaan beachvoetvolleyen. Inschrijven per team kost veertig piek. Inlichtingen op 070-3478443.

Meer zandgenoegens zijn te beleven in Zandvoort. Daar wordt komend weekeinde het NSK freestyle surfen gehouden. Het evenement wordt met allerlei surf-gerelateerde activiteiten opgesierd. Bovendien belooft de organisatie dat ‘de dames van eenbekend schoenenmerk het geheel komen opvrolijken’. Dat wordt vast een leuke boel. Een en ander gebeurt niet op een stukje namaakstrand, zoals in Den Haag, maar gewoon aan de kust. The real stuff dus. Door bezitters van een ‘Mistral boardje’ kan er ook nog gestreden worden om de Mistral/Naish Cup. Wie mee wil doen kan dit onder meer telefonisch melden bij Erwin (053-4353673).

Na al het gehannes over een te spelen ‘finale’ tussen de nummers een en twee, waarvoor maar geen geschikte datum kon worden gevonden, heeft de rugbybond besloten om de vrouwen van THOR – als ongeslagen winnaars van de play-offs – definitief het landskampioenschap toe te kennen. Dat heeft de Delftse studentenclub per brief vernomen. ,,Geen leuke manier om kampioen te worden”, treurde woordvoerster namens de THOR-dames, Louise de Jong. Toch zullen de dames zich over een paar weken, als alle toernooien voorbij zijn, nog één keer opladen voor een gepast kampioensfeestje. Komend weekeinde kunnen de THOR-ladies trouwens ook kampioen worden tijdens het nationale sevens-toernooi in Nijmegen. In dat geval kan er tenminste spontaan een feestje gebouwd worden.