Sport

De rugbymannen van DSR-C traden zondag in het strijdperk tegen de RAMS uit Arnhem. Het was de finale van de play-offs in de tweede klasse met als inzet promotie naar de eerste klasse, het een na hoogste niveau in Nederland. De Delftse studenten wonnen, maar het was kantje boord. Bij de stand 25-22 scoorde de tegenpartij nog een try (normaal gesproken goed voor vijf punten) maar dat gebeurde nét buiten de reguliere speeltijd. ,,DSR-C speelde een erg goede wedstrijd, waarin goed gebruik werd gemaakt van de voorwaartsen en de line”, aldus secretaris Bogman.

Ook de race naar het kampioenschap van de vijfde klasse door de voetballers van Ariston ’80 blijven wij nauwgezet volgen. Zaterdag maakten de studenten korte metten met de vooraf enigszins gevreesde subtopper Badios Boys: het werd 5-1. Het verschil met runner-up CCO bedraagt 6 punten. CCO moet nog drie keer de wei in, Ariston een keer minder.

Andere voetbalsuccessen zijn afkomstig van Tutor. Het derde team van deze zaalvoetbalclub blijkt over de ware cupfightersmentaliteit te beschikken. In de strijd om de beker van reserveklassers werd de halve finale tegen het vierde van PEC Den Haag met een 4-3 winst afgesloten. Maandag staat de finale op het programma in sporthal de Fluit in Leidschendam.

Inmiddels is ook het softbalseizoen weer van start gegaan. De speelsters van het studententeam Met Stip namen het vrijdagavond op tegen plaatsgenoot Full Speed. Een echte stadsderby dus. Met Stip haalde uit haar eerste slagbeurt meteen drie punten, maar het antwoord van Full Speed was genadeloos: met een 11-3 tussenstand werd de eerste inning afgesloten. In de tweede inning werd die marge zelfs vergroot naar 15-3. Via een tussenstand van 17-5 na drie innings wisten de studentes de (eind)stand nog een redelijk aanzien te geven door in de vierde en laatste slagbeurt drie punten binnen te slaan: 17-8.

Op het sportcentrum kun je tegenwoordig ook aan je trekken komen als je van kickboksen houdt. Delft schijnt het enigeuniversitaire sportcentrum te zijn waar een cursus op dit gebied wordt aangeboden. Ook wordt geprobeerd via ‘interesselijsten’ cursussen turnen en worstelen op te starten, alsmede een schaatsvereniging tot leven te brengen. Wie denkt het tegen de landelijke studententop op te kunnen nemen tijdens het ‘Grote NSK’ in Wageningen (17-19 mei) kan zich aanmelden bij de DSSF. Het gaat om twaalf verschillende takken van sport, van basketbal tot judo en van voetbal tot karate.

In veel studentensportkringen is de zogenoemde ‘derde helft’ vermaard. In sommige gevallen zijn sport en café al bij voorbaat geïntegreerd tot één geheel. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de Caférace ’99, een zeilrace voor studenten op 11 en 12 september in Friesland. Het is de bedoeling dat een team in een Valk van café naar café beweegt, waarbij punten gehaald kunnen worden per aangedaan café en afgelegde afstand (aanmelden op 053-4305485).

De rugbyende vrouwen van THOR veroverden de landstitel van 1998 al officieel in december 1997. Nu, in 1999, moeten de dames juist weer extra lang wachten alvorens zich landskampioen te mogen noemen. Nog vóór april begon, wonnen de dames – bijna vanzelfsprekend – alle vijf duels van de play-offs om de landstitel van het seizoen ’98/’99. Desondanks zijn zij nog niet zeker van het kampioenschap. De bond heeft namelijk intussen een plannetje gesmeed. Op 9 mei worden in het rugbystadion in Amsterdam allerlei belangwekkende finales en beslissingswedstrijden gespeeld. Het leek de bond wel aardig, teneinde de dag nog meer cachet te geven, om daar ook een finale om de vrouwentitel aan toe te voegen. Die zou moeten gaan tussen de nummers een en twee (THOR en Lady Bears uit Groningen) van de play-offs. ,,Mocht die finale doorgaan dan gebeurt dat in elk geval zonder ons”, aldus Felicie van Vree. Het geval wil dat de dames rond die tijd een trip hebben naar Ierland. Misschien wordt het duel een weekeinde naar voren geschoven. Wordt vervolgd.