Sport

Bouwkundestudent en organisator Mathias Schwenck haalde 5 punten binnen en eindigde daarmee ex aequo als derde. Dat schaakvernuft niet per se aan een jonge leeftijd is gebonden, bewees de 89-jarige Cees van der Sluys. De routinier bleek de sterkste speler in de categorie schakers tot en met 1500 ratingpunten en mocht derhalve ook een prijs in ontvangst nemen. Hora Vlam werd als winnaar van de afsluitende snelschaakronde van een fles drank voorzien. ,,Het was een groot succes”, liet medeorganisator Martin Neuteboom weten over het toernooi waaraan in totaal 38 schakers deelnamen. Of het evenement volgend jaar ook zal plaatsvinden is de vraag. Er zal voor die tijd een nieuwe locatie moeten zijn gevonden omdat de huidige speelruimte, de kantine van de Centrale Werkplaats, vanwege verbouwingen dient te worden verlaten. Onze tip: sla die – ongeluk brengende – 13e editie nou gewoon over en organiseer meteen de 14e. Dan is er niets aan de hand.

Of de THOR-dames zich alweer landskampioen rugby mogen noemen, is nog altijd niet duidelijk. Volgens woordvoerster Louise de Jong wordt er ‘eindeloos heen en weer gepraat’ met de bond. Het probleem is dat alle mogelijke data om het beslissende duel te spelen tussen de nummers 1 (THOR) en 2 (Lady Bears) bezet zijn vanwege al lang bij de bond aangemelde toernooien. Het idee om die finale te spelen in plaats van de winnaar van de play-offs automatisch tot kampioen te verklaren, zoals vooraf bedacht, kwam pas halverwege die play-offs op bij de bond. Het duel zou aanvankelijk op 9 mei plaats moeten hebben op het nationaal rugbycentrum in Amsterdam. Dan zitten de THOR-ladies echter in Ierland. Vervolgens werd 2 mei geprikt als nieuwe datum. De Jong: ,,De bond zei daarmee de rugbysport te willen promoten. Maar dan begrijp ik niet waarom onze wedstrijd op het b-veld zou moeten worden gespeeld, terwijl tegelijkertijd de heren de bekerfinale afwerken op het hoofdveld.” Intussen moeten de vrouwen maar afwachten wanneer ze eindelijk weer eens een kampioensfeestje kunnen vieren. In plaats van op te draven in Amsterdam veegden de dames zondag namelijk op hun eigen 10-a-side toernooi de vloer aan met alle tegenstanders. Ook de heren van THOR brachten het eigen toernooi op hun naam. Zonder ook maar één tegenpunt te incasseren: opmerkelijk.

Dat was ook de overwinning van de basketbaldames van Punch. Die zegevierden dit seizoen immers pas één keer eerder. Tegen Locomotief 2 uit Rijswijk keken de Delftse studentes halverwege tegen een 11-12 achterstand aan, maar na de pauze waren zij ontketend en wasten zij de Rijswijkse vrouwen met 39-19 flink de oren. Topschutster was Jenny van Herrewegen, die 10 punten scoorde.

De teamzeilers van Harphyia, ondervereniging van de Bolk, legden in Friesland beslag op de tweede plaats van het jaarlijkse Koninginnetoernooi. De Delftenaren toonden zich bij monde van Aage Fluitman daarover ,,redelijk tevreden.” Er werden over het hele weekeinde 21 wedstrijdjes gevaren in Valken en in Laser 2’s. Euros uit Enschede werd eerste. Op 29 mei organiseert Harphyia de Delftse teamzeilkampioenschappen voor studentenverenigingen op de Kaagse Plassen (info: 2133387).

Een week eerder, op 22 mei, kan er weer in drievoud gelopen en gefietst worden, en geluisterd naar Lebbis en Jansen tijdens de Audioloop; 24 kilometer tussen de Erasmus Universiteit en de TU ‘langs een schitterende route’. Het goed beantwoorden van vragen over het verhaal van genoemd cabaretduo zal met de tijd waarin het parcours is afgelegd worden verdisconteerd in de eindrangschikking. Voor dertig piek kun je als team ook nog mee-eten van de voortreffelijke maaltijd achteraf. Deelnemers (aanmelden op 2124329) dienen over een fiets en een walkman te beschikken.

De twaalfde editie van het Open schaakkampioenschap dat Prometheus de afgelopen maanden hield, kende een sterke winnaar. Met een maximale score van 7 uit 7 ging Bernard Bannink aan de haal met de hoofdprijs, zijnde vierhonderd gulden. Arend van Dop van de Delftse schaakvereniging DSC werd tweede met 5,5 punten.