Sport

De zaalvoetballers van Tutor hoeven zich het komende half jaar helemaal geen degradatiezorgen te maken. Zij sloten het eerste deel van de competitie af met een tweede plaats en mogen daarom vanaf januari meedraaien in de promotiepoule. ,,Daar zijn wij redelijk tevreden over”, aldus keeper Leon Boon, die liet doorschemeren niet te verwachten dat Tutor naar de hoofdklasse promoveert. De vrouwen van Tutor gaat het – in de hoofdklasse – minder voor de wind. Zij bungelen, met een handjevol punten, ergens onderaan de ranglijst en zullen zich vanaf januari in de degradatiepoule staande moeten zien te houden. Volgens woordvoerster Maaike Velderman heeft haar team nog niet kunnen wennen aan het hoogste niveau: ,,We worden gewoon weggespeeld.” Op het veld blijft het aardig gaan met het voor een groot deel uit Tutor-voetbalsters bestaande vrouwenteam van Ariston ’80. Door een 4-0 zege op VCS handhaafde de ploeg zich, met slechts vier verliespunten, aan de top van de ranglijst.

De rugbydames van THOR pakken het slim aan met hun komende tegenstanders. Omdat het Leidse DIOK zeven vrouwen tekort kwam om hun wedstrijd tegen het gecombineerde Breda/Tilburg/Den Bosch te kunnen spelen, werd ter aanvulling een groot deel van de Delftse THOR-ploeg opgetrommeld. Er deden er ook nog twee mee bij de Brabanders. ,,Het was leuk om weer eens met vijftien tegen vijftien te kunnen spelen”, verklaarde Louise de Jong. ,,En het was een goede warming-up voor komende zondag.” Dan moet THOR dus zelf tegen Breda/Tilburg/Den Bosch. Heet zoiets in sportkringen niet ‘spionage’? Of is ‘infiltreren’ een betere omschrijving? De heren van THOR verloren hun competitietreffen zondag overigens kansloos met 43-0 van Breda. Daar zaten Tilburg en Den Bosch dus niet eens bij.

De basketballers van Punch hadden een druk weekeinde. Op zaterdag werd in competitieverband de ploeg van Westland Stars met grote cijfers verpletterd. De Delftse studenten kwamen tot ver in de tachtig punten, de Westlanders ongeveer tot de helft. Een dag later stond het bekerduel tegen eredivisionist Almere op het programma. ,,In het begin ging het nog vrij aardig”, herinnerde Remco van Dillen zich. ,,Maar je houdt het gewoon niet vol tegen een ploeg die vijf klassen hoger speelt. Zij trainen twee keerper dag. Op elke positie hebben ze iemand die groter, zwaarder en sneller is.” Dat kwam ook tot uitdrukking in de eindscore: 109-45. ,,Toch was het een leuke ervaring. Er waren zo’n vijftig supporters per bus met ons meegereisd naar Almere. Die juichten hard genoeg bij onze scores.” Han Lokker kwam met tien punten als enige Delftenaar in de dubbele cijfers.

Ariston ’80-coach Rick van Leeuwen wachtte zondagmorgen een onaangename verrassing. Onverlaten bleken ’s nachts zijn auto te hebben opengebroken en de tas met gloednieuwe tenues te hebben meegenomen. ,,Ik begrijp niet wat ze eraan hebben”, reageerde de verbijsterde voetbaltrainer. ,,We hebben al ons sponsorgeld erin gestoken. Wat móeten ze ermee!?” De spullen waren overigens ongewassen. ,,Ik hoop dat ze de kleding naar de stomerij brengen en weer keurig komen inleveren”. Mocht iemand binnenkort een voetbalteam rond zien lopen in blauw-rode shirts met de namen OGD en Maltha Sport als opdruk, hij melde zich bij de politie. Een kleine meevaller was dat de dieven geen zin hadden om een andere tas met bemodderde, natte sokken mee te nemen. Op het veld gaat het trouwens goed met Ariston ’80. Door een 3-0 winst op het Haagse Texas/DHB kroop de studentenploeg niet alleen verder weg van de degradatiezone, maar leidt zij nu ook de tweede periode met zes punten uit twee duels.