Sport

Andere Delftse studenten, van Paal Centraal , deden dit weekeinde mee aan het Europees studentenkorfbalkampioenschap in Wladislawowo, in Polen. En bereikten daar, als een van de 19 ploegen, een twaalfde plaats. Groningen won.

In de luwte van de Olympische Winterspelen sprong Monique de Wilt (IO) weer eens een nieuw Nederlands record. Dit keer in Eaubonne, waar ze met haar polsstok over 4.12 meter kwam. Dat was een week voordat ze op het EK in Valencia mocht opdraven. De Wilt faalde daar vrijdag al tot drie keer toe op de openingshoogte. Zij kwam niet over 3.80 meter, en kon zich daarmee als uitgeschakeld beschouwen. ,,Ik dacht ‘dat doe ik wel even”’, stamelde zij achteraf. Hoogspringer Wilbert Pennings (L&R) kon zijn recente prestaties (sprongen van 2.26. en 2.28) ook niet herhalen in Valencia. Hij kwam niet hoger dan 2.20.

Het is een va et vien van TU-studenten die aan allerlei internationale toptoernooien meedoen. Dinsdag vertrokken Martijn du Prie, Thimen Zijlmans (beide CT) en Merijn Olsthoorn (IO) naar Dubai om deel te nemen aan het WK zeilen van de International Sailing Federation (ISAF). In de 470-klasse. Van 5 tot 13 maart.

Vorige week werd de strijd om het officieuze Delftse hockeykampioenschap afgerond. In het laatste groepsduel wonnen de heren van Dopie met 2-1 van DSHC. Het was de bedoeling dat beide TU-teams vervolgens nog een keer om de derde plaats tegen elkaar in het strijdperk zouden treden. Maar aangezien enkele DSHC-ers al vertrokken waren naar ‘De Zaak’, ging dat niet door. Lullo’s. Bij de vrouwen won Dopie ook van DSHC, om vervolgens de finale tegen Ring Pass nipt te verliezen, ondanks ‘het goede samenspel en de leuke patronen’. Vorige jaar sneuvelde Dopie ook pas in de eindstrijd. L’histoire se repète. Zondag stond voor de dames het belangrijke ‘vierpuntenduel’ tegen Rijswijk op de rol. De directe confrontatie met de koploper was een uitgelezen mogelijkheid voor de studentes (tweede op de ranglijst) om iets van de vier punten achterstand af te knabbelen. Tot vijf minuten voor tijd leidde de Delftse ploeg met 2-1. Toch werd het nog gelijk.Voor de zoveelste maal lijken de Dopiedames genoegen te moeten nemen met hun Joop Zoetemelk-rol van eeuwige tweede. Zoals ik al zei: L’histoire se repète.

Douwe Wijmenga (MK), Chris Duisterwinkel (BK) en Willem Bas (ET) introduceren morgen een nieuw sportief fenomeen op de TU: zeseneenhalve kilometer traplopen . Van 9 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds zullen zij het trappenhuis van Bouwkunde belopen. Op maandag wordt dit herhaald (maar niet in slow-motion). Het totale trappenhuis zal in totaal honderd keer op- en afgelopen worden om zo – virtueel – de hoogste berg van Bolivia, de Samaja (6542 meter), te beklimmen. Het drietal wordt gesponsord. De opbrengst komt ten goede aan de bouw van een school in Bolivia, waaraan zij zelf, tijdens een werkvakantie in juli, mee zullen helpen. Nobel. Overigens blijft het trappenhuis tijdens de actie toegankelijk voor toevallige passanten. Aanmoedigen of een stukje mee oplopen wordt gewaardeerd door het trio.