Sport

Een stuk beter gaat het vooralsnog met Dopie. De herenploeg staat na vier wedstrijden fier bovenaan. Net als in de voorgaande drie wedstrijden haalden de hockeyers zondag, thuis tegen Derby, de volle buit binnen: 3-2. Eerder op het sportcentrum boekten de Dopie-dames eveneens hun vierde zege op rij. De vrouwenploeg van Derby werd met kolderieke cijfers verslagen: 8-5.

Student civiele techniek Frank Schotman mag zich sinds vorige week zondag Nederlands studentenkampioen noemen op de marathon (95 kilometer) voor mountainbikes. Het NSK was een onderdeel van het NK, op een parcours dat volgens de Nijmeegse organisatie ook wel bekend staat als ‘de Hel van Groesbeek’. In een veld van vijfhonderd deelnemers, zonder de grieperige Bart Brentjens, formeerde zich onder leiding van Schotman en zijn ploeggenoot Bas Peters al snel een kopgroep van een man of tien. Na zeventig kilometer reden drie man weg. “Ik kon niet mee”, aldus de Delftse student. “Het lukte mij daarna niet meer om aan te sluiten.” De leeggereden coureur finishte als zesde, in een tijd van 3:11.39. Genoeg reden niettemin om een feestje te vieren. Ploeggenoot Bas Peters werd nationaal kampioen en Schotman zelf was de snelste student. Eerder dit jaar pakte Schotman al de titel bij het NSK cross country in Arnhem en werd hij Benelux-kampioen bij de marathon voor studenten te Houffalize. Daarmee haalde hij dit jaar alle mogelijke studententitels binnen. (JT)

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl

Punch (in rood tenue) legde het met 43-55 af tegen de Groene Uilen uit Groningen. Na drie competitiewedstrijden staan de Delftse basketballers nog steeds op nul punten. (Foto: Hans Stakelbeek/FMAX)

De basketballers vanPunch kennen een moeizame competitiestart. Na SVU Shooting Stars en Landstede Basketbal, bleek zaterdag op het sportcentrum ook de Groene Uilen uit Groningen te sterk voor de Delftse studentenploeg die met 43-55 het nakijken had. “De eerste tegenstander was een titelkandidaat, met veel ex-eredivisiespelers”, verdedigt aanvoerder Rob de Graaf zich. “En tegen Landstede hebben we het altijd lastig. Dat is ook een heel sterke ploeg.” De lage score tegen de Groene Uilen wijt hij aan het ‘missen van veel gemakkelijke kansen’. Tot halverwege het tweede kwart gingen de ploegen gelijk op. “Aan het eind van het tweede kwart hadden we het ineens te pakken. We stonden goed te verdedigen en kwamen vier punten voor.” In het derde kwart werd deze trend aanvankelijk doorgezet, maar gaande de wedstrijd zag de thuisploeg de tot tien punten uitgebouwde voorsprong uit handen glippen. Blijkbaar wreekt het feit zich dat het team is verzwakt door het vertrek van enkele oudere spelers. De Graaf: “De vervangers uit het tweede, jonge jongens, moeten erg wennen aan het niveau van de promotiedivisie. Kwestie van veel spelen, trainen en vertrouwen blijven houden in elkaar. Het zal lastig worden, maar ik ga er vooralsnog vanuit dat we ons in de promotiedivisie kunnen handhaven.”

Tips? Jimmy.tigges@hetnet.nl