Sport

Taurus begon met zeven zeges glorieus aan de voetbalcompetitie, maar liet in de volgende twee wedstrijden vijf punten liggen. Daar zat overigens wel een knap gelijkspel bij tegen koploper De Ster.

Zondag werd op de grens van Wassenaar en Den Haag de zegereeks weer opgepakt tegen Graaf Willem II/VAC, een van de naaste concurrenten voor de felbegeerde, want op promotie rechtgevende tweede plaats. Het enige doelpunt van de wedstrijd werd gefabriceerd door Sjaak Beerepoot.
De dames van DSHC azen in hun afdeling eveneens op de tweede plaats, die de Delftse hockeysters van promotie zou verzekeren. “We zijn vorig seizoen op een ongelukkige manier gedegradeerd”, aldus aanvoerster Stephanie Kool. “Directe terugkeer naar de eerste klasse is van begin af aan onze doelstelling geweest.” Het meest tevreden waren de vrouwen zondag over het verlies van de concurrentie, want de eigen wedstrijd tegen Voorne was ondanks de ruime winst (5-0) volgens Kool niet bijster hoogstaand. “In de laatste tien minuten was het een onwijze chaos in onze cirkel.” Die chaos leverde geen schade op. De openingsfase gaf evenmin oogstrelend hockey te zien. Kool: “We begonnen erg rommelig, moesten wennen aan hun spel.” Toen de eerste treffer er eenmaal in lag ging het hard. Binnen tien minuten stond de thuisploeg op 3-0, een voorsprong die na rust werd uitgebouwd tot een marge van vijf. Ilse van den Bosch toonde zich met drie velddoelpunten trefzeker. Als DSHC inderdaad promoveert, zou het wel eens stuivertje kunnen wisselen met de studiegenoten van Dopie. Als er tenminste geen drastische wending in de prestatiecurve van de hekkensluiter in de eerste klasse plaatsvindt. Na het 6-2 verlies bij Alkmaar staan de Virgilianen op slechts twee schamele punten. Dat maakt een overwinning op nummer voorlaatst, IJssel, komende zondag eigenlijk noodzakelijk. De heren van DSHC en Dopie zitten in eenzelfde schuitje. De twee laagst genoteerde ploegen van de eerste klasse verloren zondag beide hun laatste potje voor de winterstop, tegen respectievelijk Oss en MOP, en zullen er hard aan moeten trekken bij de competitiehervatting in maart.
Punch-basketball kende met zes nederlagen op rij eveneens geen florissante periode. In Zwolle haalde de Delftse studentenploeg eindelijk weer eens de volle buit binnen tegen Landstede Basketball (86-83). Punch neemt na elf duels in de landelijke promotiedivisie een bescheiden plaats in.
Een zelfde bescheiden rol speelt Delft Firebirds, in de inmiddels weer volop draaiende ijshockeycompetitie voor studenten. Na één overwinning, één gelijkspel en twee nederlagen, trad de corpsploeg vorige week op de Leidse thuisbasis aan tegen koploper Bulldogs Groningen. De eerste periode werd op 0-0 afgesloten, waarna de bezoekers in het tweede part een gat sloegen (1-3) en in het laatste deel uitliepen tot 2-5. Vorig jaar werd Firebirds kampioen van de inmiddels opgeheven tweede klasse.