Speelman onttroond

Het lukte Nico Speelman van studentenschermvereniging Delft Fencing Club zaterdag niet om zijn nationale titel op de sabel te prolongeren.

In de finale van het in Delft gehouden NK moest hij het hoofd buigen voor Zutphenaar Robbert Goossens (15-11). “Ik heb een slechte eerste helft geschermd, stond halverwege met 8-3 achter. Daarna ging het een stuk beter, maar niet goed genoeg om te winnen”, aldus de masterstudent luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, die zijn aandacht momenteel hoofdzakelijk op zijn afstuderen richt. “Gezien de gebrekkige voorbereiding daardoor, ben ik redelijk tevreden met mijn tweede plaats.”
Rik Adema werd vijfde. De vierdejaars L&R-student werd in de kwartfinale uitgeschakeld door Mike Goedhart. DFC’er Jiri ten Cate eindigde als vijftiende, clubgenoten Teun Plantinga (Nederlands kampioen in 2008) en Paul Water waren verhinderd.

Op de degen behaalde Boudewijn Wisse het brons na verlies in de halve finale tegen de latere winnaar op dit onderdeel, Stephane Ganeff. Wisse was er blij mee, hoewel hij stiekem op zilver of zelfs goud had gehoopt: “Ik had het gevoel dat er meer in zat. Mijn vorige partij tegen Stephane ging behoorlijk gelijk op. Die verloor ik maar nipt.” Deze keer was het verschil wat groter en won Ganeff met 15-8. Trots was Wisse op de prestaties van de talenten Koen van den Boogaart en Noud Werter, die hij als trainer onder zijn hoede heeft. “Ze werden wel meteen uitgeschakeld, maar het is mooi dat ze op dit niveau kunnen meedraaien.”

Voor de twee vrouwelijke deelnemers namens DFC waren slechts laatste plaatsen weggelegd. Degeniste Ingeborg Hooijkaas moest in de eerste ronde haar meerdere erkennen in de ervaren Sonja Tol die voor de tiende keer Nederlands kampioen werd. Op de sabel verloor Marlies Mulder eveneens haar eerste partij, zij het nipt (15-14), van Laura Winkel. In de categorie floret waren geen Delftse deelnemers.
Het NK werd dit jaar georganiseerd door DFC en TU-personeelsvereniging Prometheus en vond plaats in de oude sporthal van De Buitenhof, aan de Martinus Nijhofflaan.

In maart was Egyedi al gekozen als voorzitter van de International Cooperation for Education about Standardization (ICES). Egyedi werkt aan de TU Delft bij de faculteit TBM als senior onderzoeker standaardisatie.