Spannend van hier tot Tokio

,,Ik snap niet waarom ik ben uitgenodigd, ik weet helemaal niets van wetenschap”, zegt Hoe?Zo!-gast en kinderserieacteur Bert Kuizinga. ,,Mooi”, antwoordt Bart Peeters. ,,Dan ben je voor ons de ideale kandidaat.” Ook de andere gast, schrijfster Yvonne Kroonenberg is onwetend, hoewel ze volgens Peeters ‘wel eens xtc gebruikt heeft’, en dus iets van chemie weet.

Iedereen weet iets van wetenschap, zo lijkt het sinds onze ‘domme’ zuiderburen op primetime met Hoe?Zo! scoorden. Niet te educatief doen, lijkt de succesvolle rode draad waarlangs presentator Bart Peeters door zijn zendtijd zoeft. Het programma vertoont sterke overeenkomsten met de plaats van presentatie, Nemo. Dit Amsterdamse wetenschapscentrum kreeg ook pas succes toen het zijn inrichting aanpaste aan de behoeften van de adhd-generatie.

Daarom flitst, knalt en rinkelt Hoe?Zo! en het panel van wetenschappers doet zelden ingewikkeld. Ze laten vooral zien dat ze gewone gezellige mensen zijn. Zo kent psycholoog Wop Rietveld een ‘leuk proefje’, bij een vraag over links-rechtsoriëntatie en draait zijn armen in elkaar. Vervolgens moeten Kroonenberg en Kuizinga hun rechterpink bewegen. Het publiek doet mee. Iedereen beweegt de verkeerde pink, en zie daar, het belang van gezichtsvermogen bij oriëntatie.

Het gewone publiek stelt bij Hoe?Zo! de vragen. Zo wil een ‘echte’ Amsterdamse vanuit haar huiskamer weten of ’tranen die je huilt bij een dooie of bij een ui uit hetzelfde reservoir komen’. En een negenjarig meisje snapt niet hoe dolfijnen slapen. Een dolfijnentrainer in Dolfinarium Harderwijk antwoordt haar dat ze met één oog dicht slapen en bioloog Bas Defize mag dit voor het wetenschappelijke ‘sausje’ nog eens exact navertellen. Ook weet hij dat bij emotie meer tranen worden geproduceerd.

Het einde nadert alweer. Gast Bert Kuizinga moet geblinddoekt door een doolhof lopen van ‘zwaardvechters’. Van de Delftse Hester Bijl heeft hij een band om zijn middel gekregen die trillingen doorgeeft om de looprichting te bepalen. Volgens Bijl is dit door TNO ontwikkeld voor helikopterpiloten, waarmee ze haar bijdrage als lucht- en ruimtevaartdeskundige alweer geleverd heeft. Al trillend vindt Kuizinga op zijn gevoel de armen van Kroonenberg, die aan het eind smachtend klaarstaat.

Conclusie: wetenschap is niet saai maar zelfs romantisch en uit het leven gegrepen. Of het allemaal realistisch en verantwoord is doet er niet toe. We hebben er weer een leuk stuk amusement bij dat de concurrentie met het taalwetenschappelijk programma ‘Lingo’ aankan. Ook Robert ten Brink van de statistisch wiskundig georiënteerde ‘Postcodeloterij’ kan op zijn tellen passen.

‘Hoe?Zo!’, vanavond om 21.00 uur op Nederland 1. Met Hester Bijl als Delftse ‘deskundige’.

www.hoezo.tv

Flits, knipper en nog een explosie. Bij elke wisseling van onderwerp knallen twee schuifdeuren dicht als bij een nieuw level van het sciencefictionschietspel ‘Doom’. Welkom bij wetenschapsprogramma ‘Hoe?Zo!’, volgens presentator Bart Peeters soms ‘zo spannend als van hier tot Tokio’.

www.hoezo.tv