Snel internet in gevaar

Door problemen van Adsl-leverancier Cistron Telecom verliezen een aantal studentenhuizen en TU-medewerkers hun supersnelle internet- en telefoonverbinding.

Het spraakverkeer dat via TU-Adsl loopt, wordt op 21 september stopgezet. De Adsl-abonnees moeten voor hun telefoonaansluiting weer aankloppen bij KPN. Dat kost ze 110 gulden. ,,Sommigen nemen geen vaste aansluiting meer of hadden al twee telefoonlijnen, maar de meesten keren terug bij KPN”, zegt Laura Stappershoef, bij de dienst technische ondersteuning (DTO) verantwoordelijk voor de internetdiensten.

Cistron wil doorgaan met het aanbieden van dataverkeer, maar of dat lukt is nog niet bekend. Volgens Stappershoef zijn er drie mogelijkheden. ,,Cistron gaat door met Adsl; de TU sluit een contract met een andere Adsl-provider of we kunnen het niet meer aanbieden.” Ze verwacht daarover deze week uitsluitsel.

Sinds vorig jaar biedt de TU studenten en medewerkers de mogelijkheid om een gecombineerde telefoon/Adsl-aansluiting van Cistron te nemen. Inmiddels zijn er ongeveer honderd aansluitingen, waar zeker vierhonderd mensen gebruik van maken. ,,De dienst is heel goed, onder gebruikers komt Adsl van Cistron als beste eruit”, aldus Stappershoef.

Vooral de vraag onder studenten naar Adsl is groot. ,,We hebben het dan ook in eerste instantie voor studentenhuizen gedaan”, zegt ze. Vaak is daar slechts één telefoonaansluiting voor een heel huis, dus is Adsl een uitkomst.

Onder de gedupeerden bevinden zich twee grote studentenhuizen: de Apothekersweg (160 man) en de Ricardushof (115 man). ,,Dat zijn momenteel mijn grootste zorgenkindjes”, zegt Stappershoef. Andere Adsl-aanbieders kunnen of willen volgens haar de experimentelere, zwaardere aansluiting die deze huizen nodig hebben, niet aanbieden. Cistron Telecom doet dat wel.

Voor de individuele gebruikers zijn genoeg alternatieven voorhanden. Die kunnen overstappen op andere providers, maar missen dan hun herkenbaarheid als TU-klant en kunnen dan de diensten van bijvoorbeeld Surfnet niet gebruiken.

De TU kost het overigens niets. Stappershoef: ,,Cistron had door ons veel klanten, dus we kregen korting. Het enige verlies zijn de kosten die DTO heeft gemaakt om alles te regelen % naast het verlies van de dienst natuurlijk.”

Overigens zijn de meeste (grote) studentenhuizen niet aangesloten via Adsl. Zij hebben een vaste Gigabitverbinding via de andere poot van Cistron, Internetservices, dat niet in de problemen is.

De problemen begonnen toen KPN half augustus besloot om de dienstverlening aan Cistron Telecom stop te zetten. Cistron staat flink in het krijt bij KPN voor het gebruik van zogeheten co-locaties. Een co-locatie is het recht om een fysiek plekje in een KPN-centrale te krijgen. Cistron vindt de rekening veel te hoog.