Campus

Slidings op het podium

De Turkse ingenieurregisseur Tarkan Köroglu brengt met ’90ste Minuut’ voetbal in het theater. Een toneelstuk vol schaarbewegingen en zweterige kleedkamers.

/strong>

Een man in pak op het podium. Scheenbeschermers over zijn pantalon. Hij heeft het sikje van Ajax-spits Mido en de xtc-ogen van Utrecht-verdediger Stijn Vreven. Zijn naam is Gabriël, ‘man van God’. Naast hem een pijprokende man in lange regenjas.

Coach: ,,Je bent de nachtmerrie van iedere keeper. Wát ben je?!”

Gabriël: ,,Een nachtmerrie, coach.”

Stervoetballer Gabriël heeft het allemaal. Duizenden supporters scanderen zijn naam, elke avond staan er wulpse vrouwen op zijn antwoordapparaat. (‘Ik wil je vrouw zijn, je slaaf’) Hij is een held. Maar wil hij wel een held zijn? Want is hij niet ook het speelballetje van supporters en sponsors voor wie alleen winnen telt? En houden die vrouwen wel echt van hem, of vallen ze alleen voor zijn roem? Dat zijn de thema’s van ’90ste Minuut’.

Alle hoofdrolspelers in het voetbalwereldje passeren de revue: brullende supporters (‘De club geeft ’t leven een kleur en doorbreekt onze dagelijkse sleur’), sensatiegeile journalistes, tirannieke coaches (‘Als jij die man had neergehaald waren wij nu kampioen’) en decadente clubbestuurders. Drie acteurs zetten de vele typetjes neer, op het podium en in videoclips.

’90ste Minuut’ is het regiedebuut van de Turkse regisseur Tarkan Köroglu. Het stuk werd vorig jaar al opgevoerd tijdens het Huis aan de Werf Festival 2002. Daar werd het zo enthousiast ontvangen, dat besloten werd ’90ste Minuut’ een landelijke tournee te gunnen. Twintig voorstellingen staan er dit seizoen op het programma.

Een gesprekje met ingenieurregisseur Tarkan Köroglu, na afloop van een try-out in De Meern.

Je hebt een vreemd carrièrepad achter de rug. Eerst studeerde je bouwtechnologie in Turkijke, nu ben je toneelregisseur in Nederland. Vanwaar die ommezwaai?

,,Mijn vader was aannemer; eigenlijk stond al van jongs af aan vast dat ik een technische opleiding zou gaan volgen. Een theateropleiding was ondenkbaar. Hoe zou ik daarmee de kost voor mij en mijn familie kunnen verdienen? In mijn tweede jaar op de universiteit kwam ik in contact met een theatergezelschap. Ik ontdekte dat ik toneel veel leuker vond dan materiaalkunde en constructieleer. Ik heb mijn ingenieurstitel gehaald, maar toen de financiële situatie van mijn familie het toestond ben ik naar Nederland gegaan. Hier heb ik in een internationale klas aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gestudeerd.”

Je schreef zelf het script van ’90ste Minuut’. Vroeger stiekem gedroomd van een carrière als voetbalprof?

,,Nee, ik was zelf niet zo’n beste voetballer. Naar voetbal kijken vind ik leuker. Galatasaray is mijn club. Ik heb voor de voetbalwereld gekozen omdat het een leuk en herkenbaar décor is. Het is het grootste ritueel van de wereld, wordt op de voet gevolgd door miljoenen mensen. De hoofdpersoon Gabriël moet beslissen wat hij met zijn leven wil. Is voetballen nog wel leuk als winnen het enige is wat telt?”

Sportpresentator Edward van Cuilenborg zat tussen het publiek. Speciale gast of toevallige schouwburgbezoeker?

,,Speciale gast. In het stuk probeer ik met behulp van licht en geluid de illusie van een vol voetbalstadion te creëren. Van Cuilenborg heeft teksten voor ons ingesproken. Zijn stem die uit de hemel de voetbalbewegingen op het podium begeleidt versterken dit effect. Er zullen bij de komende voorstellingen wel een hoop mensen in het publiek denken: waar ken ik die stem toch van?”

’90ste Minuut’ van Tarkan Köruglu. Op vrijdag 14 februari om 20.30 uur in het Korzo Theater in Den Haag

www.theaterea.nl . .

De Turkse ingenieurregisseur Tarkan Köroglu brengt met ’90ste Minuut’ voetbal in het theater. Een toneelstuk vol schaarbewegingen en zweterige kleedkamers.

Een man in pak op het podium. Scheenbeschermers over zijn pantalon. Hij heeft het sikje van Ajax-spits Mido en de xtc-ogen van Utrecht-verdediger Stijn Vreven. Zijn naam is Gabriël, ‘man van God’. Naast hem een pijprokende man in lange regenjas.

Coach: ,,Je bent de nachtmerrie van iedere keeper. Wát ben je?!”

Gabriël: ,,Een nachtmerrie, coach.”

Stervoetballer Gabriël heeft het allemaal. Duizenden supporters scanderen zijn naam, elke avond staan er wulpse vrouwen op zijn antwoordapparaat. (‘Ik wil je vrouw zijn, je slaaf’) Hij is een held. Maar wil hij wel een held zijn? Want is hij niet ook het speelballetje van supporters en sponsors voor wie alleen winnen telt? En houden die vrouwen wel echt van hem, of vallen ze alleen voor zijn roem? Dat zijn de thema’s van ’90ste Minuut’.

Alle hoofdrolspelers in het voetbalwereldje passeren de revue: brullende supporters (‘De club geeft ’t leven een kleur en doorbreekt onze dagelijkse sleur’), sensatiegeile journalistes, tirannieke coaches (‘Als jij die man had neergehaald waren wij nu kampioen’) en decadente clubbestuurders. Drie acteurs zetten de vele typetjes neer, op het podium en in videoclips.

’90ste Minuut’ is het regiedebuut van de Turkse regisseur Tarkan Köroglu. Het stuk werd vorig jaar al opgevoerd tijdens het Huis aan de Werf Festival 2002. Daar werd het zo enthousiast ontvangen, dat besloten werd ’90ste Minuut’ een landelijke tournee te gunnen. Twintig voorstellingen staan er dit seizoen op het programma.

Een gesprekje met ingenieurregisseur Tarkan Köroglu, na afloop van een try-out in De Meern.

Je hebt een vreemd carrièrepad achter de rug. Eerst studeerde je bouwtechnologie in Turkijke, nu ben je toneelregisseur in Nederland. Vanwaar die ommezwaai?

,,Mijn vader was aannemer; eigenlijk stond al van jongs af aan vast dat ik een technische opleiding zou gaan volgen. Een theateropleiding was ondenkbaar. Hoe zou ik daarmee de kost voor mij en mijn familie kunnen verdienen? In mijn tweede jaar op de universiteit kwam ik in contact met een theatergezelschap. Ik ontdekte dat ik toneel veel leuker vond dan materiaalkunde en constructieleer. Ik heb mijn ingenieurstitel gehaald, maar toen de financiële situatie van mijn familie het toestond ben ik naar Nederland gegaan. Hier heb ik in een internationale klas aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht gestudeerd.”

Je schreef zelf het script van ’90ste Minuut’. Vroeger stiekem gedroomd van een carrière als voetbalprof?

,,Nee, ik was zelf niet zo’n beste voetballer. Naar voetbal kijken vind ik leuker. Galatasaray is mijn club. Ik heb voor de voetbalwereld gekozen omdat het een leuk en herkenbaar décor is. Het is het grootste ritueel van de wereld, wordt op de voet gevolgd door miljoenen mensen. De hoofdpersoon Gabriël moet beslissen wat hij met zijn leven wil. Is voetballen nog wel leuk als winnen het enige is wat telt?”

Sportpresentator Edward van Cuilenborg zat tussen het publiek. Speciale gast of toevallige schouwburgbezoeker?

,,Speciale gast. In het stuk probeer ik met behulp van licht en geluid de illusie van een vol voetbalstadion te creëren. Van Cuilenborg heeft teksten voor ons ingesproken. Zijn stem die uit de hemel de voetbalbewegingen op het podium begeleidt versterken dit effect. Er zullen bij de komende voorstellingen wel een hoop mensen in het publiek denken: waar ken ik die stem toch van?”

’90ste Minuut’ van Tarkan Köruglu. Op vrijdag 14 februari om 20.30 uur in het Korzo Theater in Den Haag

www.theaterea.nl . .

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.