Slapen kan nog niet

‘Flink Fout Flatfeest’ staat op een spandoek bij de studentenflat aan de Professor Evertslaan. Naast de tekst het logo van Duwo. Aan de deur controleren gesportschoolde securities, uitgerust met zwarte oortelefoons en bomberjacks, of bezoekers in het bezit zijn van een collegekaart. Het jaarlijkse flatfeest moet sinds een paar jaar aan strenge veiligheidseisen voldoen.

Een uitwisselingsstudent lijkt op het eerste gezicht onderdeel van de beveiliging. De student uit Graz is verkleed als politieman. ,,Het thema van mijn verdieping is ‘113, levens redden we nie’.” De Oostenrijker verbaast zich over de grootte van het feest. ,,Wat een hoop mensen. It’s huge.”

,,Niet echt aan mij besteed”, vindt een wiskundestudent die het feest voor gezien houdt. ,,Op zich is hier best een relaxte sfeer, maar het is veel te warm en je staat de helft van de tijd in het trappenhuis.” Bij het betreden van de verdiepingen komt de bezoeker inderdaad een muur van warmte tegemoet. Wat ook opvalt is dat relatief weinig feestgangers verkleed zijn.

Jansbruggers Ewout en Diederik van jaarclub Insanitas hebben het naar hun zin. ,,De eerste verdieping is leuk”, vindt Ewout. ,,Daar staat zo’n danspaal. Maar volgens mij zijn al heel wat mensen afgetaaid; het leukste is er inmiddels af.” Leuke meisjes zijn er volgens Diederik desondanks nog ruim voldoende. ,,Ik heb nog niemand op het oog want het vorige weekend ligt nog vers in het geheugen. Maar ik moet zeggen dat ik al heel wat leuke typjes heb gezien – de meeste niet uit Delft.”

Veel bewoners nodigen vrienden en bekenden uit. Anne Ruyter heeft verscheidene vriendinnen uitgenodigd. ,,Tot aan Groningen toe. Ze vinden het leuk dat iedere verdieping een eigen thema heeft. Ze moeten het ook wel leuk vinden, want slapen kan nog niet: mijn kamer is pal naast de dansvloer.”

Er lopen verschillende meisjes in verpleegstertenue, maar de mitella om de arm van Inez van Setten vormt geen onderdeel van een feestuitrusting. ,,Ik heb mijn arm gekneusd toen ik in mijn slaap tegen de muur rolde”, bekent de studente laboratoriumtechniek uit Oss. Warmlopen voor de Delftse mannen doet ze die nacht niet. ,,Ik doe het rustig aan; het is net een week uit met mijn vriend.”

Politie

Hoe anders dan het grote flatfeest is een huisfeest aan de Koornmarkt 81A. Een typisch Delfts feestje: een grote huiskamer als dansvloer, een chill-out met een paar banken en vrijwel iedereen is volgens thema gekleed. Een enkeling draagt een zonnebril. Mariska Evers en Iljoesja Berdowski zijn spierwit in stijl. ,,Het feest heeft wel iets van een hele grote pot Duo Penotti”, vindt Evers.

Vlak voor het pand staat Sinterklaas. Een witte Suzuki Alto met vier vrolijke feestgangers stopt wanneer ze de goedheilig man zien. ,,Luister Sint”, zegt de bestuurder. ,,Ik wil een Playstation 2. Of een X-box.” Sint blijkt een Delftenaar die zijn vrijgezellenavond viert. ,,Hmm”, mompelt hij plukkend aan zijn baard. ,,Ik heb dit jaar alleen Nintendo’s gekocht. Vorig jaar hebben we nog een aantal Playstations door de schoorstenen geduwd, maar door de Arbowet moet dat nu ineens met touwen.”

Op de tiende verdieping van de E. du Perronlaan is het ook feest. Hans Kazannen, assistentes met zaagwonden en als waarzegster uitgedoste feestgangers dragen het thema ‘Magic Unlimited’ uit. Ook op dit feest veel ‘buitenlanders’. Jos Altena uit Harlingen heeft zijn colbert beplakt met speelkaarten. ,,Het is mijn vak, ik ben vertegenwoordiger in kleding.” Kameraad Arie R., ook uit Harlingen, zegt geïnstrueerd te zijn door de flatbewoner die hem uitnodigde: ,,’t Moest hêve. Het moest er een beetje goed uitzien.”

De afloop van het feest is radicaler dan gebruikelijk. De meeste feestjes bloeden tegen een uur of zes langzaam dood als ook de laatste dronken feestgangers er de brui aan geven. In dit geval grijpt de politie in. Tegen de ochtend krijgen de bewoners de eerste waarschuwing wegens geluidsoverlast. Niet lang daarna verschijnen de dienders ten tweede male. Rond een uur of zeven komen ze voor de derde keer en nemen daarbij de geluidsinstallatie in beslag. De computer met mp3-tjes wordt door oplettende feestgangers snel losgekoppeld en verstopt, maar de geluidsboxengaan mee. Alle magie ten spijt zal de boete in de honderden euro’s lopen.

Vroeg donker en laat licht: in die periode zijn er ieder weekend huisfeesten. Sommige grootschalig en door particuliere beveiliging bewaakt, zoals het flatfeest aan de Professor Evertslaan. Andere kleinschalig en typisch Delfts. Sommige bloeden langzaam dood, andere worden door de politie beëindigd.

Politie