Skycar

Een Amerikaans bedrijf kan een vliegende auto produceren. De Skycar, een compact vliegtuigje dat kan vliegen en rijden, haalt 560 kilometer per uur, kan 1500 kilometer overbruggen op een volle tank en vliegen op maximaal 9000 kilometer hoogte.

Zijn collega luchtverkeersleiding dr.ir. Dries Visser is niet zo benauwd voor een te hoge concentratie: ,,Dat is een misvatting. Het luchtruim is namelijk toch wel heel groot. Bovendien zijn er nu al experimenten gaande met een vrij verkeerssysteem: Free Flight. Daarbij lossen piloten zelf onderling hun conflicten op. Alleen bij bepaalde drukke plekken, zoals woonwijken en vliegvelden, zullen misschien centrale organen nodig zijn om het luchtverkeer in goede banen te leiden.”

Van Holten is echter ook sceptisch over de prestaties van de Skycar: ,,De getallen kunnen niet kloppen. Een helikopter heeft een fundamentele snelheidsbeperking van 350 kilometer per uur. Sneller kan bijna niet, of je moet speciale aanpassingen doen.” En om verticaal op te stijgen zijn straalmotoren nodig. Niet leuk als de buren een skycar hebben, want ‘die maken een vreselijk lawaai.’

Mooie plaatjes

De vakgroep prestatieleer is zelf mogelijk ook betrokken bij een vliegtuigauto. Van Holten: ,,Een tijdje geleden kwam hier een meneer langs met eenzelfde idee. Het bleek dat hij al aan de slag was geweest met studenten van een hogeschool. Dat had geresulteerd in een paar heel mooie plaatjes, maar veel meer was het niet. Het certificeringsprobleem werd duidelijk onderschat. We hebben aangeboden hem te helpen, mits we systematisch te werk gaan op onze voorwaarden. Sinds onze prijsopgaaf hebben we nog niets van hem gehoord.”

De hoogleraar ziet wel wat in een ‘slimme, betaalbare’ helikoptervorm’. ,,Nu is het te duur. Een helikopter huren is zo’n vijf keer duurder dan het huren van een vliegtuigje.” De Skycar van het Amerikaanse Moller International zou 1,25 miljoen gulden gaan kosten. Worden er genoeg verkocht, dan zou de prijs kunnen dalen tot anderhalve ton. De vliegtuigauto kan pas in productie als het vervoermiddel de nodige keuringen van de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten met goed gevolg heeft doorlopen. Jetsons-fans moeten dus nog even geduldig in de file staan.

De Skycar, een compact vliegtuigje dat kan vliegen en rijden, haalt 560 kilometer per uur, kan 1500 kilometer overbruggen op een volle tank en vliegen op maximaal 9000 kilometer hoogte. Afhankelijk van het gekozen model kan de hybride een tot zes personen vervoeren. Over de weg, of over gras, haalt-ie echter maar vijftig kilometer per uur. De wereld van de Jetsons lijkt binnen handbereik, en een oplossing voor het fileprobleem? ,,Kletskoek”, reageert prof.dr.ir. Theo van Holten desgevraagd. ,,In de drukke gebieden in Europa en in Noordwest-Amerika zouden de luchtverkeersproblemen veel te groot worden. In andere gebieden, waar het wegtransport ook lastig is, zijn er misschien wel mogelijkheden”, legt de hoogleraar vliegtechniek en helikopters bij lucht- en ruimtevaart uit.

Mooie plaatjes