Seks

De vragenlijst bestaat uit honderdvijftig behoorlijk persoonlijke vragen, het invullen kost al gauw twintig minuten. Was het geen probleem om voldoende mensen bereid te vinden?

,,Iedereen wilde de vragenlijst wel invullen. Er werd serieus gedaan, geen melig gegiechel. Dat viel me mee”, aldus De Boer. Met een strak gezicht beoordeelden de Delftse studenten methoden als: ‘Ik voer haar dronken’, ‘Ik rook met haar een joint’ en ‘Ik raak haar erogene zones aan.’

De Boer: ,,De resultaten zijn nog niet uitgewerkt, maar volgens mij heeft iedereen de lijst naar waarheid ingevuld. Ook bij de controlevraag ‘Heeft u de lijst serieus ingevuld?’ heeft iedereen ‘ja’ gezegd.”

De geboden strategieën lopen van het bescheiden ‘Ik vertel haar dat ik haar leuk vind’ tot het doelgerichte ‘Ik zeg dat ik seks met haar wil’. De mogelijkheid ‘Ik blijf net zo lang bij haar zodat ik de bus mis en moet blijven slapen’ zal in een stad van dit formaat niet snel tot seksuele uitspattingen leiden. Of je to be-vriendinnetje moet in Pijnacker of Den Hoorn wonen.

Het afstudeeronderzoek wordt gedaan bij de faculteit psychologie van de Universiteit van Amsterdam. Prof.dr. W. Everaerd van de vakgroep klinische psychologie legt uit: ,,Dit is de Nederlandse uitwerking van een groot Amerikaans onderzoek naar seksuele motivatie. Waarom doen mensen aan seks? Mannen willen het zoveel mogelijk, vrouwen zijn kieskeurig, willen vooral een man die een goede toekomst voor de kinderen biedt. De Amerikaanse evolutionair psycholoog David Buss verklaart in zijn artikel ‘Tactics of sexual encounters’ deze verschillen vanuit de evolutie van de mens. Wanneer mensen ongeacht afkomst of cultuur een vergelijkbaar seksueel gedrag vertonen versterkt dit deze hypothese.”

Dus Delftse mannen zouden wat seks-tactiek betreft moeten overeenkomen met Polynesiërs, Friezen of Japanners. Eindelijk wordt een aantal vooroordelen over Delftse mannen wetenschappelijk onderbouwd vanuit de evolutie-psychologie.

Gelukkig valt tussen honderdvijftig strategieën voor iedereen wel wat nieuws te vinden. Dat verklaart de grote aandacht van de ondervraagde studenten. Wanneer Delftenaren de komende weken opeens zo gezellig mogelijk doen, aandachtig luisteren, cadeautjes geven en zorgen dat zij zich niet teveel aan je opdringen is de oorzaak in ieder geval duidelijk.
Martijn Leenders

‘Ik draag sexy ondergoed’, ‘Strijk met mijn tong langs mijn lippen’ of ‘Ik poets mijn tanden’. Zijn dit succesvolle strategieën om met een ander in bed te belanden? Angela de Boer en Eelco Olde zijn uit Amsterdam naar Delft gekomen om dit te onderzoeken. Waarom juist de stad waar seks vooral breeduit besproken en minder beoefend wordt als onderzoeksterrein? ,,Bij psychologie studeren veel minder jongens dan meisjes, dus we kwamen voor het onderzoek nog jongens tekort. En het broertje van Eelco studeert Civiele techniek in Delft, dus zo wisten we waar we veel jongens konden vinden”, verklaart Angela de Boer.

Martijn Leenders