Campus

SDSH kiest ander ontwerp studentenflats in TU-wijk

De SDSH maakte afgelopen dinsdag de definitieve plannen bekend voor de nieuw te bouwen studentenwoningen aan de Balthasar van der Polweg. Het ontwerp dat aanvankelijk als eerste keus uit de ontwerpwedstrijd kwam, is aan de kant geschoven.

br />
De betrokken aannemer kon vanwege noodzakelijke bezuinigingen op het aanvankelijke plan niet meer de door de SDSH gewenste prijs/kwaliteitverhouding leveren. Dan zou òf de huur te hoog worden òf er moest ingeleverd worden op de kwaliteit van de huisvesting. Daarom is gekozen voor het ontwerp dat vorig jaar als tweede bij een prijsvraag uit de bus kwam.

,,Dat betekende wel dat de negatieve punten van dat ontwerp weggewerkt dienden te worden”, aldus H. Al, hoofd technische dienst van de SDSH. ,,Er waren oorspronkelijk vier torens gepland met daarin 368 woningen. Dat zouden er voor subsidieregelingen teveel zijn. Voorgesteld werd daarom slechts drie torens met 276 woningen te bouwen. Daaruit kwam weer het idee voort om die 276 woningen in verband met het terugbrengen van de overhead in twee, iets grotere torens onder te brengen.”

Dat plan is nu vrij ver uitgewerkt. Zowel de sector huisvesting van de TU als de commissie Welstand van de gemeente Delft gingen akkoord met het nieuwe plan. ,,De huidige plaatsing van de twee torens houdt de optie open om in de toekomst er alsnog een derde toren bij te bouwen”, voegt SDSH-directeur J. Benschop eraan toe. Beide heren zijn zeer in hun nopjes met het uiteindelijke plan. Op veel punten is het een goede oplossing voor het nijpende kamertekort onder studenten. ,,Architectonisch en stedebouwkundig is de locatie natuurlijk niet te verbeteren, op het kruispunt van de Balthasar van der Polweg en de Mekelweg, tegenover Bouwkunde en midden in de TU-wijk”, aldus Al en Benschop.

Gezien het feit dat het eerste ontwerp afketste op de kosten, rijst de vraag hoe hoog de huur zal zijn. Benschop: ,,Er wordt gemikt op ouderejaars, die aan doorstroming naar zelfstandige woonruimte toe zijn. De kale huurprijs zal neerkomen op ongeveer driehonderd tot driehonderdtwintig gulden per student. De servicekosten komen rond de tachtig gulden uit. Maar omdat iedere woning zijn eigen cv-installatie krijgt, hebben de bewoners daar voor een deel zelf invloed op. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Krakeelhof.”

Benschop is van mening dat dit goede prijzen zijn in vergelijking met wat de huurders er voor krijgen. Die huurders zullen overigens alleen uit studerende jongelui bestaan. Dat heeft de TU, die de grond voor de gebouwen levert, bij de SDSH bedongen.

Benschop verwacht dat de nieuwe huisvesting een positief effect heeft op de instroom van nieuwe studenten. Die zouden nog altijd het idee hebben dat er in Delft een enorme kamernood heerst, en dat speelt ondermeer een rol in de keuze voor een universiteitsstad. Met de nieuwbouw wordt er in één klap voorzien in meer dan vijfhonderd van de geraamde achthonderd leemtes in de woningvraag. (J.P.L.)

Jan Peter Leentfaar


Het definitieve ontwerp voor studentenhuisvesting aan de Balthasar van der Polweg, ontworpen door Cees Reijers Architecten

De SDSH maakte afgelopen dinsdag de definitieve plannen bekend voor de nieuw te bouwen studentenwoningen aan de Balthasar van der Polweg. Het ontwerp dat aanvankelijk als eerste keus uit de ontwerpwedstrijd kwam, is aan de kant geschoven.

De betrokken aannemer kon vanwege noodzakelijke bezuinigingen op het aanvankelijke plan niet meer de door de SDSH gewenste prijs/kwaliteitverhouding leveren. Dan zou òf de huur te hoog worden òf er moest ingeleverd worden op de kwaliteit van de huisvesting. Daarom is gekozen voor het ontwerp dat vorig jaar als tweede bij een prijsvraag uit de bus kwam.

,,Dat betekende wel dat de negatieve punten van dat ontwerp weggewerkt dienden te worden”, aldus H. Al, hoofd technische dienst van de SDSH. ,,Er waren oorspronkelijk vier torens gepland met daarin 368 woningen. Dat zouden er voor subsidieregelingen teveel zijn. Voorgesteld werd daarom slechts drie torens met 276 woningen te bouwen. Daaruit kwam weer het idee voort om die 276 woningen in verband met het terugbrengen van de overhead in twee, iets grotere torens onder te brengen.”

Dat plan is nu vrij ver uitgewerkt. Zowel de sector huisvesting van de TU als de commissie Welstand van de gemeente Delft gingen akkoord met het nieuwe plan. ,,De huidige plaatsing van de twee torens houdt de optie open om in de toekomst er alsnog een derde toren bij te bouwen”, voegt SDSH-directeur J. Benschop eraan toe. Beide heren zijn zeer in hun nopjes met het uiteindelijke plan. Op veel punten is het een goede oplossing voor het nijpende kamertekort onder studenten. ,,Architectonisch en stedebouwkundig is de locatie natuurlijk niet te verbeteren, op het kruispunt van de Balthasar van der Polweg en de Mekelweg, tegenover Bouwkunde en midden in de TU-wijk”, aldus Al en Benschop.

Gezien het feit dat het eerste ontwerp afketste op de kosten, rijst de vraag hoe hoog de huur zal zijn. Benschop: ,,Er wordt gemikt op ouderejaars, die aan doorstroming naar zelfstandige woonruimte toe zijn. De kale huurprijs zal neerkomen op ongeveer driehonderd tot driehonderdtwintig gulden per student. De servicekosten komen rond de tachtig gulden uit. Maar omdat iedere woning zijn eigen cv-installatie krijgt, hebben de bewoners daar voor een deel zelf invloed op. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Krakeelhof.”

Benschop is van mening dat dit goede prijzen zijn in vergelijking met wat de huurders er voor krijgen. Die huurders zullen overigens alleen uit studerende jongelui bestaan. Dat heeft de TU, die de grond voor de gebouwen levert, bij de SDSH bedongen.

Benschop verwacht dat de nieuwe huisvesting een positief effect heeft op de instroom van nieuwe studenten. Die zouden nog altijd het idee hebben dat er in Delft een enorme kamernood heerst, en dat speelt ondermeer een rol in de keuze voor een universiteitsstad. Met de nieuwbouw wordt er in één klap voorzien in meer dan vijfhonderd van de geraamde achthonderd leemtes in de woningvraag. (J.P.L.)

Jan Peter Leentfaar


Het definitieve ontwerp voor studentenhuisvesting aan de Balthasar van der Polweg, ontworpen door Cees Reijers Architecten

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.