Scholieren krijgen ’tour’ langs TU-opleidingen

De voorlichting aan vwo%leerlingen vaart dit jaar een andere koers. Anders dan vroeger kunnen leerlingen op één dag meerdere studies bezoeken.

br />
In het voor- en najaar laat de TU middelbare scholieren kennismaken met de instelling. In april krijgen de leerlingen van 4- en 5-vwo (en hun ouders) de kans om rond te kijken op de TU. In september gaan de deuren open voor de 6-vwo’ers. Deze laatste groep krijgt in het voorjaar een herkansing: op 22 april kunnen twijfelende 6-vwo’ers nog een keertje langskomen.

Dit jaar start de voorlichting aan 4- en 5-vwo vanuit een bijgesteld concept. Een van de initiatiefnemers hiervan is Maarten Binnendijk, voorlichter bij de Communicatie & Marketing Groep. ,,Andere jaren verzorgde iedere faculteit zelfstandig een voorlichtingsdag. Na de informatiemarkt in de aula bezochten de leerlingen één opleiding. Maar voor een leerling in de oriënterende fase is dat te weinig.”

Het gezamenlijk optrekken van de faculteiten komt de hele TU ten goede, is de opvatting van Binnendijk. Leerlingen in 4- en 5-vwo weten vaak nog niet precies wat zij willen en dan is het beter om hen met verschillende studierichtingen kennis te laten maken. ,,Viel een studie tegen dan konden ze niet op dezelfde dag ook op een andere faculteit kijken. Nog een keer hiervoor terugkomen naar de TU doen mensen niet zo snel. Dat betekent dat deze scholieren voor de TU ‘verloren’ gingen. Misschien was dat helemaal niet nodig geweest. Het kan zijn dat bouwkunde bijvoorbeeld niet was wat hij of zij zocht; maar misschien had civiele techniek deze persoon wel aangesproken. Die mogelijkheid tot vergelijken was er echter niet.”

Bij een gezamenlijke campagne kan een scholier een breder beeld krijgen van de mogelijkheden van de TU. ,,Kiezen ze niet voor de ene opleiding, dan misschien wel voor de andere en blijven ze behouden voor de TU.”
Voorlichtingrondes

Op 8, 9 en 10 april zijn de scholieren weer welkom op de TU. Grote posters met prominent de onlangs gelanceerde ‘Smart’ moeten de middelbare scholieren overtuigen dat studeren aan de TU vet cool is. De bijbehorende voorlichtingsfolder is ontworpen door een reclamebureau gerund door jonge ontwerpers. Binnendijk: ,,Zij staan veel dichter bij de doelgroep dan wij.” Daarnaast is er een uitgebreide reclamecampagne met advertenties in de kranten en radiocommercials op de jongerenzenders.

Alle drie de dagen wordt de opening in de aula verzorgd door Ruud de Wild, presentator bij BNN. Daarna kunnen de bezoekers kiezen voor het rondkijken op de infomarkt, die in de aula gehouden wordt, en vervolgens een rondje langs de opleidingen maken. ,,Deze starten ieder heel uur met een voorlichtingsronde. Door de TU-wijk rijden shuttles rond die de scholieren naar de gewenste faculteit brengen.”

Bovendien laat je mensen op deze manier eveneens kennismaken met de omgeving van de TU-wijk. Volgens Binnendijk is dat eenbelangrijk criterium bij het kiezen van een studie. ,,Daarom moet je toekomstige studenten ook de mogelijkheid bieden om die sfeer te kunnen proeven.”

Met ouders is ook rekening gehouden. ,,Zij spelen een steeds grotere rol bij de studiekeuze van kinderen.” Voor hen heeft het studentenadviesbureau een speciaal ouder-informatiepunt in de aula. Hier kunnen ze terecht met al hun vragen. Volgens Binnendijk zijn deze veelal van praktische aard, zoals: hoe zit het met de huisvesting? Wat kost een studie? Om aan deze behoefte aan praktische kennis tegemoet te komen, staat op de infomarkt ook een steunpunt van de studiefinanciering. ,,Met financiële vragen kan je mensen doorverwijzen naar Groningen, maar het geeft een betere indruk als zij direct een antwoord kunnen krijgen.”

Alle faculteiten hebben enthousiast aan de nieuwe opzet meegewerkt. Helemaal zonder slag of stoot is dat niet gegaan volgens Binnendijk. Met de data 8,9 en 10 april was niet iedereen even gelukkig, omdat deze periode vlak na Pasen valt. ,,In onderling overleg met de andere universiteiten zijn deze data er uitgerold. Niemand heeft er baat bij als de universitaire voorlichtingsdagen tegelijkertijd worden gehouden en daarom heeft iedere universiteit een bepaalde periode toegewezen gekregen. Op de lange termijn verwacht ik, en hoop ik, dat er andere data uitrollen.”

Voorlichtingrondes