Scholieren kiezen voor afstand en reputatie

Leerlingen in het voortgezet onderwijs laten hun studiekeuze niet of nauwelijks afhangen van het bindend studieadvies. Probleemgestuurd onderwijs,bachelor-masterfaciliteiten, Studium Generale, sportfaciliteiten en studententelevisie spelen ook geen belangrijke rol in de keuze van de leerlingen.

br />
Bij havisten weegt het uitzicht op een baan vaker mee in hun studiekeuze dan bij vwo’ers. Maar veruit het zwaarst tellen de reputatie van de onderwijsinstelling en de afstand tot het ouderlijk huis. Ongeveer één op de drie studenten heeft de afstand genoemd als voornaamste bezwaar tegen een bepaalde instelling. Verder stellen havisten en vwo’ers vrije internettoegang en stagebemiddeling op prijs, evenals een boekhandel in de instelling.

Dat blijkt uit de Studie Keuze Monitor 2001, het grootste landelijke onderzoek onder scholieren. Het onderzoek neemt de havo- en vwo-leerlingen van de laatste twee klassen onder de loep.

Dit jaar kiest nog maar één op de vijf vwo-leerlingen het natuur&techniek-profiel, tegen één op de vier vorig jaar. De afname komt niet aan een specifiek ander profiel ten goede. Nog altijd kiest ongeveer één op de drie cultuur&maatschappij, dat daarmee het grootste blijft.

Grofweg een kwart van de vwo-leerlingen heeft de keuze voor de instelling al gemaakt, tegen iets meer dan tweederde van de havo-leerlingen. Wie voor de natuurwetenschappen kiest, twijfelt het meest: ongeveer een derde weet nog niet welke instelling de voorkeur krijgt.

Het onderzoek is uitgevoerd door de Stichting voor Economisch Onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en uitgever Aromedia. De onderzoekers maken gegevens over specifieke instellingen niet openbaar. (HOP)