Onderwijs

Schiphol, MIT en TU samen in Airport Development Center

Een samenwerkingsverband van luchthaven Schiphol, de KLM, de TU en de Amerikaanse topuniversiteit MIT gaat zich buigen over ‘de luchthaven van de toekomst’.

/strong>

Naast de luchtvaart, vertegenwoordigd door de KLM, Schiphol en de Luchtverkeersleiding (LVNL) en de twee universiteiten sluiten ook de kennisinstituten TNO Verkeer en Vervoer en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium zich aan. Met geïnteresseerde bedrijven (onder meer Siemens) zijn gesprekken gaande. Gezamenlijk doel van dit ‘Airport Development Center’ is volgens één van de initiatiefnemers prof.dr.ir. Guus Berkhout, het ontwikkelen van nieuwe concepten voor een luchthaven die de groei van het vliegverkeer op een ‘duurzame’ manier kan verwerken. De inbreng van de TU zal onder meer bestaan uit kennis over ‘stillere en veiligere’ vliegtuigen en minder belastende aanvliegroutes met kortere periodes van stijgen en dalen. Maar ook de maatschappelijke krachten rond de luchthaven zullen bestudeerd moeten worden. ,,We zijn een technische universiteit, dus we brengen technologische kennis in, maar dan wel ’techniek in context’. Dus ook de bijdrage van TBM is essentieel”, aldus Berkhout. ,,In dit project zullen trouwens alle faculteiten betrokken worden. De problemen van zo’n complex systeem als een luchthaven kunnen alleen multidisciplinair aangepakt worden.”

Het Airport Development Center wordt net zoals de Dioc’s (interdisciplinaire Delftse onderzoeksgroepen) een virtueel instituut, om de flexibiliteit zo groot mogelijk te houden. Het samenwerkingsverband ontstijgt zelf het niveau van de Dioc’s, maar het zou volgens Berkhout wel een paar Dioc-programma’s kunnen herbergen.

Het idee voor het centrum ontstond een jaar geleden tijdens een bezoek van Berkhout aan MIT. De Amerikanen bleken hevig geïnteresseerd in de problematiek van ‘duurzame’ besluitvorming in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Berkhout: ,,Nederland is met zijn poldermodel voor hen een gidsland. Hun toekomstige problemen zien ze bij ons al voorkomen.” Als eerste van de kwesties rond metropolen wordt dus nu de ‘airportcity’ aangepakt.

Een samenwerkingsverband van luchthaven Schiphol, de KLM, de TU en de Amerikaanse topuniversiteit MIT gaat zich buigen over ‘de luchthaven van de toekomst’.

Naast de luchtvaart, vertegenwoordigd door de KLM, Schiphol en de Luchtverkeersleiding (LVNL) en de twee universiteiten sluiten ook de kennisinstituten TNO Verkeer en Vervoer en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium zich aan. Met geïnteresseerde bedrijven (onder meer Siemens) zijn gesprekken gaande. Gezamenlijk doel van dit ‘Airport Development Center’ is volgens één van de initiatiefnemers prof.dr.ir. Guus Berkhout, het ontwikkelen van nieuwe concepten voor een luchthaven die de groei van het vliegverkeer op een ‘duurzame’ manier kan verwerken. De inbreng van de TU zal onder meer bestaan uit kennis over ‘stillere en veiligere’ vliegtuigen en minder belastende aanvliegroutes met kortere periodes van stijgen en dalen. Maar ook de maatschappelijke krachten rond de luchthaven zullen bestudeerd moeten worden. ,,We zijn een technische universiteit, dus we brengen technologische kennis in, maar dan wel ’techniek in context’. Dus ook de bijdrage van TBM is essentieel”, aldus Berkhout. ,,In dit project zullen trouwens alle faculteiten betrokken worden. De problemen van zo’n complex systeem als een luchthaven kunnen alleen multidisciplinair aangepakt worden.”

Het Airport Development Center wordt net zoals de Dioc’s (interdisciplinaire Delftse onderzoeksgroepen) een virtueel instituut, om de flexibiliteit zo groot mogelijk te houden. Het samenwerkingsverband ontstijgt zelf het niveau van de Dioc’s, maar het zou volgens Berkhout wel een paar Dioc-programma’s kunnen herbergen.

Het idee voor het centrum ontstond een jaar geleden tijdens een bezoek van Berkhout aan MIT. De Amerikanen bleken hevig geïnteresseerd in de problematiek van ‘duurzame’ besluitvorming in dichtbevolkte stedelijke gebieden. Berkhout: ,,Nederland is met zijn poldermodel voor hen een gidsland. Hun toekomstige problemen zien ze bij ons al voorkomen.” Als eerste van de kwesties rond metropolen wordt dus nu de ‘airportcity’ aangepakt.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.