Onderwijs

Scheepshydronamica dempt golven van snelle ferrys

De fast ferry’s in Rotterdam en Dordrecht worden in 2004 aangepast omdat ze te veel golfslag veroorzaken. De sectie scheepshydrodynamica van maritieme techniek doet in januari proeven om te kijken hoe de golven van een snelle forenzenboot kunnen worden gedempt.

Ook een vliegboot behoort tot de mogelijkheden.

De proeven gebeuren in opdracht van scheepswerf Damen in Gorinchem. De werf is één van de partijen die in de race zitten om de snelle ferry’s te verbouwen voor de gemeentes Rotterdam en Dordrecht. Volgens dr.ir. Lex Keuning van scheepshydrodynamica zijn daarvoor forse aanpassingen nodig.

Op dit moment moet de fast ferry in Rotterdam nog langzaam varen. ,,Op stukken waar boten aan de kade liggen – dat is overal in de stad – moeten we afremmen”, zegt Adriaan Middel, die als kapitein op één van de ferry’s vaart. ,,Op het hele traject zitten vijf knelpunten. Als we daar te snel varen kunnen de hoge golven schade geven.”

Keuning is net uit Italië teruggekeerd, waar hij voor rederij Damen proeven deed op de reductie van wash, zoals de golfslag van een boot in vaktermen wordt genoemd. ,,We hebben op ware grootte gekeken hoe je golfslag kunt dempen. Je kunt daarbij denken aan ’tegeninterferentie’, waarbij je de boot een tegengolf laat maken die de hekgolf van het schip dempt.”

De proeven die Keuning in januari gaat doen in de waterbak van maritieme techniek hebben ook met het principe van tegeninterferentie te maken. Over de precieze details wil hij nog niks zeggen, omdat het om commercieel onderzoek gaat en hij eerst de resultaten wil afwachten.

Ook kunnen beide gemeentes kiezen voor een golfloze optie in de vorm van een vliegboot. ,,Met een draagvleugelboot ben je van alle golfslag af”, zegt Keuning. ,,Het is een optie, maar of ze daarvoor kiezen valt nog te bezien. Die boten zijn erg duur.” (RZ)

De fast ferry’s in Rotterdam en Dordrecht worden in 2004 aangepast omdat ze te veel golfslag veroorzaken. De sectie scheepshydrodynamica van maritieme techniek doet in januari proeven om te kijken hoe de golven van een snelle forenzenboot kunnen worden gedempt. Ook een vliegboot behoort tot de mogelijkheden.

De proeven gebeuren in opdracht van scheepswerf Damen in Gorinchem. De werf is één van de partijen die in de race zitten om de snelle ferry’s te verbouwen voor de gemeentes Rotterdam en Dordrecht. Volgens dr.ir. Lex Keuning van scheepshydrodynamica zijn daarvoor forse aanpassingen nodig.

Op dit moment moet de fast ferry in Rotterdam nog langzaam varen. ,,Op stukken waar boten aan de kade liggen – dat is overal in de stad – moeten we afremmen”, zegt Adriaan Middel, die als kapitein op één van de ferry’s vaart. ,,Op het hele traject zitten vijf knelpunten. Als we daar te snel varen kunnen de hoge golven schade geven.”

Keuning is net uit Italië teruggekeerd, waar hij voor rederij Damen proeven deed op de reductie van wash, zoals de golfslag van een boot in vaktermen wordt genoemd. ,,We hebben op ware grootte gekeken hoe je golfslag kunt dempen. Je kunt daarbij denken aan ’tegeninterferentie’, waarbij je de boot een tegengolf laat maken die de hekgolf van het schip dempt.”

De proeven die Keuning in januari gaat doen in de waterbak van maritieme techniek hebben ook met het principe van tegeninterferentie te maken. Over de precieze details wil hij nog niks zeggen, omdat het om commercieel onderzoek gaat en hij eerst de resultaten wil afwachten.

Ook kunnen beide gemeentes kiezen voor een golfloze optie in de vorm van een vliegboot. ,,Met een draagvleugelboot ben je van alle golfslag af”, zegt Keuning. ,,Het is een optie, maar of ze daarvoor kiezen valt nog te bezien. Die boten zijn erg duur.” (RZ)

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.