Schaf milieuschadelijke subsidies af

De overheidssubsidies voor energie en transport staan haaks op het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Het Nederlandse kabinet neemt maatregelen die een gezond klimaatbeleid doorkruisen, meent Cees van Beers, econoom aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management.

Volgende maand is Nederland gastheer van de zesde Wereld Klimaatconferentie. Voorzitter Jan Pronk zou de conferentie een succes kunnen maken door aan te dringen op het afschaffen van milieuschadelijke subsidies, stellen Van Beers en De Moor. Dan moet de Nederlandse regering ook de hand in eigen boezem steken. Ze subsidieert milieuonvriendelijk gedrag door bijvoorbeeld gas onder de prijs aan de glastuinbouw te leveren en de accijns op diesel gedeeltelijk terug te geven aan de transportsector.

Er ontstaat al gauw een ‘subsidieverslaving’: de economische belangen worden te groot om die subsidie nog te kunnen afschaffen. Dat geldt vooral in de landbouw. Het gevaar dreigt ook dat wanneer één groep compensatie of subsidie krijgt, andere ‘verslaafden’ ook de weg naar Den Haag weten te vinden.

Het doorbreken van de subsidieverslaving is in twee opzichten voordelig volgens de twee economen: de belastingbetaler ziet minder geld over de balk gegooid en de uitstoot van broeikasgassen wordt verminderd.

Vorig jaar hadden Van Beers en De Moor deze gedachte al vervat in een artikel in het blad Openbare Uitgaven. Door het recente dieselakkoord en de komende Klimaatconferentie werd hun stellingname opnieuw actueel.

Het Nederlandse kabinet neemt maatregelen die een gezond klimaatbeleid doorkruisen, meent Cees van Beers, econoom aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management. Hij zette die opvatting samen met vakgenoot André de Moor vorige week uiteen in NRC Handelblad.