Russisch eredoctoraat retour

Emeritus hoogleraar Egbert Torenbeek (74) heeft vorige maand zijn eredoctoraat aan het Luchtvaartinstituut in Moskou (MAI) schriftelijk opgezegd. De aanleiding was het neerschieten van de lijnvlucht MH17 en de ondemocratische koers van het Russische regime onder Vladimir Poetin.

‘Ik heb niet de illusie dat iets wat ik doe de wereld zal doen veranderen’ schrijft Torenbeek aan rector Geraschenko van het Moscow Aviation Institute. ‘Maar naar mijn overtuiging moeten wetenschappers en academici het goede voorbeeld geven in ethisch handelen aan de samenleving in het algemeen en aan studenten in het bijzonder. De enige mogelijk die ik daartoe zie is het teruggeven van mijn eredoctoraat om duidelijk te maken dat uw regering zich gedraagt als een ongeleid projectiel.’

De gelauwerde vliegtuigontwerper ontving het Russische eredoctoraat in maart 2001, maar het was al in oktober 2000 toegekend door de toenmalige rector professor Matveenko en de senaat van het MAI. Het bevestigde volgens Torenbeek de vruchtbare samenwerking tussen Russische en West-Europese onderzoekers, docenten en studenten op het gebied van vliegtuigbouw.

Met de verkiezing van Poetin tot president is het tij echter gekeerd, constateert Torenbeek, met als triest dieptepunt het neerschieten van het passagiersvliegtuig op de lijn MH17 met 298 slachtoffers tot gevolg onder wie een medewerker en een student van de TU.

Ondanks de VN-resolutie van 21 juli weigert Rusland verantwoording te nemen voor de ramp, blijft zich onverzoenbaar opstellen in conflicten met Oekraïne en Tsjetsjenie, levert wapens aan landen Irak en Syrie, discrimineert (homoseksuele) minderheden en maakt politieke tegenstanders het leven zuur.

‘Het maakt me pessimistisch over de toekomst van Rusland als beschaafd land’, concludeert de emeritus. Hij heeft de oorkonde op de post gedaan.

Steunbetuiging kreeg Torenbeek inmiddels van onder anderen zijn Amerikaanse collega dr. Ronald Barrett-Gonzalez (universiteit van Kansas). Dichter bij huis besloot dr. Arvind Gao (LR) naar aanleding van Torenbeeks actie zijn eigen bijdrage aan de komende ICAS (International Council of Aeronautical Sciences) conferentie in St. Petersburg te schrappen.

Torenbeek reageert: ‘Ik voel mij gesteund door (oud-)collega’s, vrienden en familie. Er zijn ook diverse collega’s van de TUD die zich voor het komende ICAS congres in Petersburg hebben teruggetrokken. Vandaag (11 augustus 2014) staat er een foto in de NRC van de ouders van de verongelukte LR studente Fatima Dyczynski, genomen op de plek des onheils. Alleen al het meeleven met deze nabestaanden is me veel waard. Het gaat hier immers niet om een “normale” vliegtuigcrash maar om Russisch staatsterrorisme. Met dat land wens ik niet langer te worden geassocieerd.’

Torenbeeks brief