In ruil voor een sauna

Volg wekelijks de perikelen van studentenhuis De Draeck in de real life-studentensoap van Delta. Leef mee met de huisgenoten en ervaar de problemen en frustraties die ontstaan wanneer je met dertien studenten samenwoont in het centrum van Delft.

Huize de Draeck is op huisweekend. ’s Ochtends vroeg bepakt en bezakt vertrekken we naar een nog onbekende bestemming. Het organisatiecomité houdt alles geheim. Iedereen moet een raar hoedje of mutsje op om eenheid te vormen. De medereizigers in de trein kunnen wel lachen om het gesluierde oosterse bruidspaar dat Jim, derdejaars IO en Marnix, zevendejaars bouwkunde, vertolken met hun gekke hoedjes.

De onbekende bestemming blijkt Nijmegen, studentenstad aan de Waal. Als we daar aankomen, wacht ons een nieuwe verassing: een ruilspelletje. De regels zijn simpel. Start met een pakje waxinelichtjes en ruil het voor iets groters. Het ultieme doel is natuurlijk om aan het eind een grote rode sportwagen in bezit te hebben. De verliezers moeten vanavond afwassen.

Verdeeld in drie groepjes gaan we op pad. De eerste ruil die we weten te maken is in de dierenwinkel. We krijgen voor onze waxinelichtjes een konijn terug. Maar daarvoor wil de verkoopster wel weten voor welk goed doel we bezig zijn. “Goed doel?” stamelt Tim. “Een opvanghuis in Delft voor moeilijk opvoedbare kinderen”, spring ik bij. Ze lacht.

De volgende deal die we weten te maken is bij een groot studentenhuis: een bureaustoel met wieltjes in ruil voor het konijn. We ruilen een tijdje door en eindigen uiteindelijk met een poster, bakje friet, pakje peuken en wat cd’s. Geen vette sportwagen met brede banden, maar toch aardig. Dachten we.

Totdat we de buit van de anderen zien. Ze hebben een complete inboedel bij elkaar geruild. Een wasdroger, fax, een koffer met inhoud, twee flessen advocaat, een barbecue en zelfs een aanbod voor een sauna.

Dat laatste gebeurde toen Pjotr, zevendejaars student civiele techniek, en Juan, Spaanse student IO, aanbelden bij een woonhuis. De opendoende dames hadden niets in ruil voor een waxinelichtje, maar waren wel van plan om zo even de sauna, die ze in huis hadden, in te duiken. Of de heren ook lekker mee wilden zweten? Geheel overrompeld door het aanbod, vertelden ze de schone dames dat ze er toch vanaf zagen. Ze moesten zich immers weer op tijd melden bij het organisatiecomité. Bescheiden Delftse heren. Of schaamden ze zich ergens voor? (MvdS)

Volgende week: Disco inferno in Nijmegen
De cijfers:

De treinreis naar Nijmegen duurde bijna 2,5 uur.

Met de auto naar Nijmegen is de reis tijd maar 1,3 uur.

De totaal waarde van alle geruilde spullen was 82,72 euro.

Langer dan 15 minuten in de sauna is ongezond.

Volgende week: Disco inferno in Nijmegen
De cijfers:

De treinreis naar Nijmegen duurde bijna 2,5 uur.

Met de auto naar Nijmegen is de reis tijd maar 1,3 uur.

De totaal waarde van alle geruilde spullen was 82,72 euro.

Langer dan 15 minuten in de sauna is ongezond.