Rubicons voor 22 jonge onderzoekers

Onderzoeksfinancier NWO heeft 22 onlangs gepromoveerde onderzoekers blij gemaakt met een Rubiconbeurs. Daarmee kunnen ze onderzoekservaring opdoen bij een buitenlands kennisinstituut. Een van hen is de Delftse onderzoeker Jochem Vink. Voor onderzoek naar nuttige schimmels in plantenwortels die ziekteverwekkers aantrekken gaat hij twee jaar naar de Victoria University of Wellington in Nieuw-Zeeland. In oktober maakte NWO de eerste ronde toekenningen van het jaar 2021 bekend, en nu de tweede en derde ronde. Dit keer werd 23,7 procent van de 93 ingediende aanvragen gehonoreerd.

Klimaatrechtszaken
De beurswinnaars onderzoeken onder meer wat rechters van elkaar kunnen leren om klimaatrechtszaken te beslissen en waarom veranderingen in het DNA kunnen leiden tot ziekte. Van de 22 laureaten gaan er 8 naar de Verenigde Staten en 6 naar het Verenigd Koninkrijk. Anderen kozen bijvoorbeeld voor Canada, Frankrijk, Mexico of Singapore. Met de beurs kunnen ze tot 24 maanden onderzoek doen. De hoogte van de financiering hangt af van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. De meeste beurzen gingen dit keer naar de Vrije Universiteit van Amsterdam, de Universiteit Leiden en de Rijksuniversiteit Groningen. (HOP, HC)

HOP Hoger Onderwijs Persbureau

redactie@hogeronderwijspersbureau.nl