Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Campus

Roemloos medium

,,Internet blijft in de moestuinsfeer.” en ,,De enige bedrijven die geld aan internet verdienen, exploiteren seks.” Twee uitspraken, afgelopen dinsdag gedaan tijdens de discussieavond in de Koornbeurs over ‘Emotie en internet’, georganiseerd door Studium Generale.

De eerste uitspraak is van Francisco van Jole, ’s lands bekendste internetjournalist. Het tweede citaat komt uit de mond van Philip Franses, hoogleraar econometrie en marktonderzoek aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit.

Wanneer de heren zich voorstellen, maken zij al gelijk duidelijk waar zij staan. Franses: ,,Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van internet, ik heb meer verstand van de economie erachter.” Van Jole heeft wél veel ervaring met de Infobahn: ,,Al in 1995 had ik een vriendin via internet. Maar toen we elkaar voor het eerst in het echt ontmoetten, was het meteen over.”

De discussie moet nog wat op gang komen en de twee gasten lijken het aardig met elkaar eens te zijn. Beiden vinden dat er weinig eer te behalen valt aan internet. Van Jole: ,,Een uitzending op de radio maakt je bekender dan een website met duizenden bezoekers.” Volgens Franses geldt dit ook op wetenschappelijk gebied: ,,Op een website heeft alles status nul, maar publiceren in een blad, dat geeft status.”

Op het gebied van normen en waarden op het net zijn de twee het gelukkig wel oneens. Volgens Franses verandert internet de heersende normen en waarden niet echt: ,,Normaal intermenselijk verkeer blijft hetzelfde. Ik maak me echter wel zorgen over instabielen die op internet zitten.” Goeroe van Jole denkt daar heel anders over: ,,Normen en waarden gaan helemaal aan gruzelementen op internet. Mensen worden niet geremd en vertonen veel meer asociaal gedrag.”

Hoewel internet een echt Delfts onderwerp is, zijn er maar zo%n twintig mensen komen opdagen in de Koornbeurs. Maar degenen die wel aanwezig zijn, mengen zich hevig in de discussie. Vooral over het illegaal downloaden van muziek ontstaat een verhitte discussie. Volgens een van de aanwezige studenten is het ,,toch niet normaal dat je voor een stom plaatje veertig gulden moet betalen!” Van Jole mag dan het enfant terrible zijn van de digitale wereld, in dit opzicht ontpopt hij zich als een fatsoensrakker: illegaal muziek kopiëren, dat mag niet. Maar het publiek daarvan overtuigen, dat lukt zelfs Van Jole niet.

,,Internet blijft in de moestuinsfeer.” en ,,De enige bedrijven die geld aan internet verdienen, exploiteren seks.” Twee uitspraken, afgelopen dinsdag gedaan tijdens de discussieavond in de Koornbeurs over ‘Emotie en internet’, georganiseerd door Studium Generale. De eerste uitspraak is van Francisco van Jole, ’s lands bekendste internetjournalist. Het tweede citaat komt uit de mond van Philip Franses, hoogleraar econometrie en marktonderzoek aan de Rotterdamse Erasmus Universiteit.

Wanneer de heren zich voorstellen, maken zij al gelijk duidelijk waar zij staan. Franses: ,,Ik heb eigenlijk niet zo veel verstand van internet, ik heb meer verstand van de economie erachter.” Van Jole heeft wél veel ervaring met de Infobahn: ,,Al in 1995 had ik een vriendin via internet. Maar toen we elkaar voor het eerst in het echt ontmoetten, was het meteen over.”

De discussie moet nog wat op gang komen en de twee gasten lijken het aardig met elkaar eens te zijn. Beiden vinden dat er weinig eer te behalen valt aan internet. Van Jole: ,,Een uitzending op de radio maakt je bekender dan een website met duizenden bezoekers.” Volgens Franses geldt dit ook op wetenschappelijk gebied: ,,Op een website heeft alles status nul, maar publiceren in een blad, dat geeft status.”

Op het gebied van normen en waarden op het net zijn de twee het gelukkig wel oneens. Volgens Franses verandert internet de heersende normen en waarden niet echt: ,,Normaal intermenselijk verkeer blijft hetzelfde. Ik maak me echter wel zorgen over instabielen die op internet zitten.” Goeroe van Jole denkt daar heel anders over: ,,Normen en waarden gaan helemaal aan gruzelementen op internet. Mensen worden niet geremd en vertonen veel meer asociaal gedrag.”

Hoewel internet een echt Delfts onderwerp is, zijn er maar zo%n twintig mensen komen opdagen in de Koornbeurs. Maar degenen die wel aanwezig zijn, mengen zich hevig in de discussie. Vooral over het illegaal downloaden van muziek ontstaat een verhitte discussie. Volgens een van de aanwezige studenten is het ,,toch niet normaal dat je voor een stom plaatje veertig gulden moet betalen!” Van Jole mag dan het enfant terrible zijn van de digitale wereld, in dit opzicht ontpopt hij zich als een fatsoensrakker: illegaal muziek kopiëren, dat mag niet. Maar het publiek daarvan overtuigen, dat lukt zelfs Van Jole niet.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.