Roeiseizoen opent ontstuimig op Schie

Tijdens de Winterwedstrijden werden vooral de stuurmanskunsten op de proef gesteld. De door Proteus georganiseerde Winterwedstrijden, vorig weekend, werden een vuurdoop voor de onervaren stuurlieden van de eerstejaars achten.

Het publiek verzamelde zich op de Kandelaarbrug bij de Zweth, een knelpunt in het traject tussen Rotterdam en Delft. De toeschouwers zagen hoe verscheidene lichte herenachten hier met noodstops volledig tot stilstand kwamen om een aanvaring met de brug en andere boten te voorkomen. De Amsterdamse roeiers van Skoll passeerden de bottleneck foutloos en roeiden in goede stijl naar de eerste plaats, twintig seconden voor de Twentse studenten van Euros. De lichte mannen van Proteus kwamen niet verder dan een zevende plaats.

De zware beginnelingen van Proteus ging het iets beter af. De Delftse acht legde beslag op een vierde plaats, driekwart minuut achter het wederom zegevierende Skoll. Laga bleef in dit veld steken op een achtste plaats.

Bij de dames moesten de Groningers van Gyas afstand doen van de heerschappij. Twee jaar lang heeft deze vereniging het eerstejaars vrouwenveld gedomineerd. Dit keer kwam het octet kracht tekort en moest de overwinning verrassend genoeg laten aan de Leidse studentes van Njord. Ook nu hadden de Delftenaren weinig in te brengen. Met een achterstand van een kleine minuut op de winnaar was een zesde plaats voor Proteus het hoogst haalbare. Laga kan ook dit jaar weer geen damesacht op het water brengen.

De Winterwedstrijden zijn traditioneel het moment om de oude vier van Laga voor het eerst in actie te zien. Zij waren zaterdag de enige ploeg die ogenschijnlijk ongehinderd door de harde wind een feilloze vijf kilometer roeide. Met Alexander Brinkerink als enige overblijvende roeier uit de winnende oude vier van vorig jaar, roeide het vernieuwde kwartet zich ruim een halve minuut los van de overige vieren-met-stuurman.

Het skif-veld bij de mannen was ernstig uitgedund door de afwezigheid van Proteus-roeier Merlin Vervoorn. Daardoor ging de overwinning naar Gerard Egelmeers van het Eindhovense Theta. Gerritjan Eggenkamp roeide voor Proteus naar een tweede plaats.

De door Proteus georganiseerde Winterwedstrijden, vorig weekend, werden een vuurdoop voor de onervaren stuurlieden van de eerstejaars achten. Een stormachtige westenwind die dwars op de Schie stond, bracht veel boten in moeilijkheden. Ploegen die aan lagerwal raakten, kwamen daar slechts met de grootste moeite weer vandaan en konden de overwinning op hun buik schrijven. Bij inhaalmanoevres werden de achten meerdere malen tegen elkaar geblazen.