Ritzen dreigt met straf bij extraatje wachtgelders

Dat heeft hij in een brief aan de colleges van bestuur geschreven.

De minister heeft zijn accountant de opdracht gegeven om bij het nakijken van universitaire jaarrekeningen extra te letten op de wachtgelduitgaven. Als blijkt dat een instelling geld uitgeeft aan ‘algemene regelingen’ om wachtgelders schadeloos te stellen, wordt dat geld gekort op de rijksbijdrage.

Het gaat vooral om wachtgelders van vijftig jaar en ouder die een bijbaan hebben. Sinds 1 januari worden zij gekort op de uitkering. Zelfs in het gunstigste geval gaat hun inkomen er met dertig procent op achteruit. Veel universiteiten hebben besloten deze vijftig-plussers schadeloos te stellen, omdat bij hun vertrek beloofd was dat ze er niet op achteruit zouden gaan en dat ze mochten bijverdienen tot hun 65ste jaar.

De minister erkent dat beloftes van de werkgever nagekomen moeten worden, maar dan alleen als ze ‘in recht afdwingbaar’ zijn. In praktijk kan dat betekenen dat de universiteit zwart op wit moet kunnen aantonen dat er beloftes gedaan zijn, zegt een woordvoerster van het ministerie. (HOP/A.v.d.P.)

Minister Ritzen wil universiteiten die zonder strikte juridische noodzaak douceurtjes geven aan wachtgelders die ‘gedupeerd’ zijn door de nieuwe bijverdienregeling, korten op hun budget. Dat heeft hij in een brief aan de colleges van bestuur geschreven.