Rekencentrum bestraft ‘hackers’

Twee studenten die hun account hebben misbruikt zijn even verstoken van Internet. Na klachten heeft het Rekencentrum de netwerkaansluiting van twee studenten voor een week afgesloten wegens oneigenlijk gebruik.

De ene student probeerde in te breken op andere computers door te zoeken naar een veiligheidslek. Sinds enige maanden worden via e-mail programma’s als Netbus en Back Orifice verspreidt, die vaak aan een screensaver of spelletje zijn vastgeplakt. Na installatie zet de gebruiker zijn computer ook ongemerkt open voor aanvallen via Internet.

De student speurde naar dergelijke achterdeurtjes. Met de bijbehorende client-software kan iemand de besturing van Microsoft Windows grotendeels overnemen en bijvoorbeeld bestanden wissen. Vanwege het gebruiksgemak zijn deze exploits vooral populair onder luie computerkrakers, de zogenaamde lamerz.

De andere student meende juist het slachtoffer te zijn van een dergelijke aanval, en besloot de bron te bestoken met een nuke-programma. Hierbij wordt een computer overvoerd met datapakketten, wat bij onbeschermde systemen tot vastlopers kan leiden. Dit levert soms echter ook netwerkproblemen op, wat voor het Rekencentrum aanleiding was de student een sanctie op te leggen.

Na klachten heeft het Rekencentrum de netwerkaansluiting van twee studenten voor een week afgesloten wegens oneigenlijk gebruik. Dit is de eerste keer dat de Internetverbinding in studentenhuizen is afgesloten.