Onderwijs

Regiolab krijgt 2,5 ton

Het publiek/private verkeerskundig project Regiolab Delft krijgt 250 duizend gulden van de TU.In het Regiolab-project wordt geprobeerd inzicht te verschaffen in het routekeuzegedrag van weggebruikers.

Zo kunnen wegbeheerders maatregelen nemen om de verkeersstromen beter te beheersen. Volgens prof.dr. Henk van Zuylen van TU-onderzoekschool Trail, mede-initiatiefnemer van het project, is het Regiolab maatschappelijk zeer relevant. ,,Over twee jaar wordt rekeningrijden ingevoerd in de regio. Dan wil iedereen weten waar die mensen blijven en waar het verkeer heengaat.”

Het geld was eigenlijk bestemd voor het vertraagde verkeerskundig project Ondergronds Logistiek Systeem (OLS). ,,Daar had men het niet op korte termijn nodig. Vandaar dat we het college hebben gevraagd het geld over te hevelen naar het Regiolab”, aldus Van Zuylen.

Zonder de financiële bijdrage van de TU was realisatie van het Regiolab moeilijk geweest, zegt hij. ,,Het is een steun in de rug.”

Het project gaat nog deze maand van start. In november vindt de officiële ondertekening van de projectovereenkomst door alle partijen plaats. Naast de universiteit participeren drie wegbeheerders en de verkeersindustrie in het project. ,,Dat is wel eens lastig”, vindt Van Zuylen. ,,De partijen hebben ieder hun eigen cultuur en werkwijze en ook de belangen zijn verschillend.”

De onderzoekers brengen verkeersinformatie van wegen in de regio Delft bijeen. Dit gebeurt met behulp van onder meer detectoren bij verkeerslichten en camera’s die Regiolab samen met de wegbeheerders speciaal voor dit doel monteert. Hierdoor krijgen ze inzicht in de intensiteit en de snelheid van het autoverkeer, de routes die auto’s volgen en de verschuivingen die daarin optreden tijdens congestie en toeritdosering.

Het publiek/private verkeerskundig project Regiolab Delft krijgt 250 duizend gulden van de TU.

In het Regiolab-project wordt geprobeerd inzicht te verschaffen in het routekeuzegedrag van weggebruikers. Zo kunnen wegbeheerders maatregelen nemen om de verkeersstromen beter te beheersen. Volgens prof.dr. Henk van Zuylen van TU-onderzoekschool Trail, mede-initiatiefnemer van het project, is het Regiolab maatschappelijk zeer relevant. ,,Over twee jaar wordt rekeningrijden ingevoerd in de regio. Dan wil iedereen weten waar die mensen blijven en waar het verkeer heengaat.”

Het geld was eigenlijk bestemd voor het vertraagde verkeerskundig project Ondergronds Logistiek Systeem (OLS). ,,Daar had men het niet op korte termijn nodig. Vandaar dat we het college hebben gevraagd het geld over te hevelen naar het Regiolab”, aldus Van Zuylen.

Zonder de financiële bijdrage van de TU was realisatie van het Regiolab moeilijk geweest, zegt hij. ,,Het is een steun in de rug.”

Het project gaat nog deze maand van start. In november vindt de officiële ondertekening van de projectovereenkomst door alle partijen plaats. Naast de universiteit participeren drie wegbeheerders en de verkeersindustrie in het project. ,,Dat is wel eens lastig”, vindt Van Zuylen. ,,De partijen hebben ieder hun eigen cultuur en werkwijze en ook de belangen zijn verschillend.”

De onderzoekers brengen verkeersinformatie van wegen in de regio Delft bijeen. Dit gebeurt met behulp van onder meer detectoren bij verkeerslichten en camera’s die Regiolab samen met de wegbeheerders speciaal voor dit doel monteert. Hierdoor krijgen ze inzicht in de intensiteit en de snelheid van het autoverkeer, de routes die auto’s volgen en de verschuivingen die daarin optreden tijdens congestie en toeritdosering.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.