Red dot voor couveuse

Babybloom Healthcare van IO-alumna Heleen Willemsen heeft voor zijn kind-, ouder- en verzorgersvriendelijke couveuse de hoogste ontwerpprijs van de Red Dot design award gewonnen. Het gaat om de ‘best of the best’ prijs in de categorie ‘product design’.

De Red Dot award wordt jaarlijks toegekend door het Design Zentrum
Nordrhein Westfalen en geldt als zeer prestigieus. Willemsen werd deze week een beetje overvallen door het nieuws. “Ik had het bericht eigenlijk later verwacht, omdat de uitreiking pas 4 juli is. Ik opende de mail en daar stond ineens dat we gewonnen hadden. Gaaf.”

Willemsen bedacht vijf jaar geleden als student een couveuse die prettiger moest zijn voor kind, ouders en medische verzorgers. Haar couveuse kan als enige ter wereld over het ziekenhuisbed worden geplaatst en ouders of verzorgers kunnen dankzij het ontwerp comfortabel zitten bij de couveuse. Het kind wordt via een stil klimaatsysteem en een licht- en geluidwerende kap beschermd tegen mogelijk schadelijke prikkels.

De prijs is een extra opsteker voor Willemsen en Babybloom Healthcare. In november presenteerde ze de ‘knuffelcouveuse’ op de Duitse Medica beurs. Sindsdien is er veel belangstelling van ziekenhuizen en distributeurs. De aandacht rond het binnenslepen van de red dot award komt daar nu bij.
Binnenkort stromen de eerste couveuses de ziekenzalen op. “We zijn bezig met de certificering. Ons doel is om nog dit jaar aan Nederlandse ziekenhuizen te leveren.” Afgaand op de belangstelling en de productiecapaciteit verwacht Willemsen de komende jaren enkele honderden couveuses te verkopen.

Eigenlijk is het ‘gewoon’ een ludieke actie van deelgemeente Rotterdam Noord, om te laten zien dat Station Bergweg dé plek is voor een nieuw filmtheater in de stad. Dat punt heeft ze bij voorbaat al gemaakt, want een filmischer decor is nauwelijks denkbaar. Het voormalige station staat al jaren – sinds RandstadRail de Hofpleinlijn overnam – leeg, al kun je er nog wel uitstappen. Niet voor niets heet het voluit ‘Noorderbioscoop Episode 1.0’; dit feestje is voor herhaling vatbaar.

In drie dagen tijd toont het festival twee prereleases (‘Les barons’ en ‘Win/win’, twee hits van de laatste editie van het Internationaal Film Festival Rotterdam), absurde films (waaronder ‘The Imaginarium of Doctor Parnassus’ en ‘Let the Right One in’) en een programma culinaire films, met onder andere ‘The Good, the Bad and the Ugly’. Nog leuker: op zaterdagavond is er een discofeestje, met Gudith, Pavlov Disco en EchoEcho DiscoShow.

Thuis een filmpje kijken op de bank is duurder, want voor de filmvoorstellingen betaal je een symbolisch bedrag van vijftig cent, voor het feestje drie euro. “Omdat het een filmfestival is voor iedereen”, vindt de organisatie. Al is het voor studenten met OV-jaarkaart natuurlijk geknipt, want bij hoeveel party’s stap je uit ín de feestlocatie?

Noorderbioscoop, van vrijdag 16 t/m zondag 18 april in Station Noord, Bergweg 6, Rotterdam. Op vrijdag beginnen de films om 21.00 uur, op zaterdag om 16.30 uur (aanvang feest: 22.00 uur) en op zondag om 13.30 uur. www.noorderbioscoop.nl