Campus

Recruiten in het economisch slop

Flyeren in tijden van recessie. Het klinkt paradoxaal, toch gebeurt het. Op de Delftse Bedrijvendagen bijvoorbeeld. Maar komen daar eigenlijk nog wel bedrijven? En wat heeft een student er te zoeken als veel bedrijven een vacaturestop hebben?Er wordt wat afgebeursd: carrièrebeurs hier, bedrijvenbeurs daar.

Een baan krijgen door op een vacature uit de krant te reageren lijkt hopeloos ouderwets. Jaarlijks hijsen duizenden studenten zich in hun netste pak om collectief te praten met gelikte recruiters van toekomstige werkgevers. Het doel: een stageplaats, een afstudeerproject of een heuse baan veroveren. Of natuurlijk gewoon rondneuzen en zo veel mogelijk gadgets verzamelen.

,,We hopen studenten op een laagdrempelige manier in contact te brengen met bedrijven”, aldus Hugo Kevenaar, commissaris externe betrekkingen van studievereniging Leeghwater van werktuigbouwkunde. Hij is dit jaar betrokken bij de organisatie van de Delftse Bedrijvendagen. Deze week vindt in Delft de eerste etappe plaats van dit jaarlijks terugkerende evenement: de presentatiedagen. Hier kunnen bedrijven zich in gehuurde standjes presenteren aan de studenten. In maart volgen de workshops en tenslotte zijn in april de gesprekkendagen.

Maar is dat niet allemaal wat veel van het goede? In november kon baanzoekend Delft immers al naar de Utrechtse Jaarbeurs voor Techniek Bedrijven en alsof dat nog niet genoeg is organiseren sommige studieverenigingen % van industrieel ontwerpen en civiele techniek bijvoorbeeld % nog een eigen informeel kennismakingsmiddagje met bedrijven.

De organiserende commissies denken van niet. Elke beursorganisator meent % hoe kan het ook anders? % dat zijn of haar beurs bestaansrecht heeft. Kevenaar: ,,We kunnen prima naast elkaar bestaan. Er is een duidelijk verschil tussen onze Bedrijvendagen en Techniek Bedrijven. Wij hebben naast de presentatiedagen ook workshops en gesprekken. Daar kan de geïnteresseerde student een persoonlijk gesprek voeren met een bedrijf.”

Joost Verburg, organisator van Techniek Bedrijven 2002, beaamt dit: ,,Onze beurs is landelijk, de Bedrijvendagen zijn speciaal voor Delft. Wij richten ons op studenten van hbo én universiteit. Er komen ook mensen uit Eindhoven, Enschede, Utrecht en Amsterdam naar de Utrechtse Jaarbeurs. Dat zijn studenten op zoek naar een baan of een stage, maar ook oriënterende studenten. Techniek Bedrijven probeert in één dag een gevarieerd programma aan te bieden. En bovendien: wij zijn gratis, de Bedrijvendagen niet.”

Paddestoelen

Toch laten de twee grote jongens nog gaten vallen. ,,Op de Delftse Bedrijvendagen draait het vooral om multinationals als Unilever en Philips”, klaagt Merijn van de Sandt, voorzitter van i.d., de studievereniging van industrieel ontwerpen. Studenten van de creatieve Delftse studies % industrieel ontwerpen en bouwkunde % hebben niet veel te zoeken op de Delftse Bedrijvendagen of Techniek Bedrijven. Daarom organiseerde i.d. vorige maand voor studenten van industrieel ontwerpen voor het tweede achtereenvolgende jaar een eigen banenmarkt. Van de Sandt: ,,Onze bedrijvendag is toegespitst op bedrijven waar IO’ers een baan kunnen krijgen; niet alleen ontwerpbureaus maar ook bijvoorbeeld spuitgietbedrijven. Voor kleine bedrijven met vijf of zes medewerkers zijn de Bedrijvendagen te grootschalig. En bovendien hebben ze waarschijnlijk geen geld om daar een stand te huren. Het is redelijk prijzig. Of onze bedrijvendag nog iets toevoegt aan de andere initiatieven? Jazeker, er is geen enkele anderebeurs die zich op deze doelgroep richt. Er kwamen zelfs mensen uit Eindhoven en Enschede.”

Maar de economie zit in het slop en de banenmarkt is krap. Valt er op banenbemiddelingsfestijnen nog wel iets te halen voor de gemiddelde student? Of vechten honderd slijmende studenten om de gunsten van een eenzame recruiter die één parttime baan in de aanbieding heeft? Vooral Van de Sandt had moeite met het lokken van bedrijven. ,,Ontwerpbureaus gaan met de economie mee. Als het goed gaat schieten ze als paddestoelen uit de grond, als het slecht gaat krimpen ze. Dan moet een bureau van veertig man personeel met twintig man verder. Met een goede economie hadden we meer bedrijven kunnen hebben op onze beurs. Nu waren er eenentwintig, dat hadden er anders dertig kunnen zijn. Maar er zijn ook bedrijven waar het goed gaat. Een bedrijf als Océ is altijd op zoek naar nieuwe mensen. Ze hadden deze keer vijftien vacatures, waarvan drie voor industrieel ontwerpers.”

Failliet

De stand van Unilever op de IO-bedrijvendag was onbemand. Er draaide een promovideo. Volgens Van de Sandt had dat echter niets met de economische situatie te maken. ,,Ze hadden andere verplichtingen, maar wilden wel aanwezig zijn. Dit was meer bedoeld om hun naam te laten vallen dan om informatie te geven en actief mensen te werven.”

Kevenaar ziet het niet zo somber in voor zijn Bedrijvendagen: ,,De bedrijven die op de vloer staan zijn op zoek naar studenten. Ik denk niet dat ze zich hier enkel voor naamsbekendheid komen presenteren. Daar zijn betere mogelijkheden voor.”

Toch is het aantal bedrijven dat zich op de Delftse Bedrijvendagen presenteert afgenomen: vorig jaar 94, dit jaar 86. Kevenaar benadrukt meerdere malen dat het wel meevalt. ,,De Delftse ingenieur is nog steeds erg gewild. We hebben niet heel erg te klagen.” Namen van bedrijven die hebben afgezegd geeft hij liever niet. En over aantallen zwijgt hij ook liever. Na enig aandringen: ,,Ik heb tien tot vijftien bedrijven aan de telefoon gehad die zeiden dat ze er wegens budgettaire redenen niet bij kunnen zijn. Maar bedrijven die helemaal niet reageren kunnen dezelfde reden hebben om weg te blijven.” Het zijn vooral de bedrijven die recentelijk mensen hebben moeten ontslaan. ,,Zij kunnen het intern niet verantwoorden op een beurs te staan om nieuw talent te werven.”

Techniek Bedrijven heeft in november niet veel last gehad van de recessie. Verburg: ,,Andere beurzen, zoals die van ‘Memory Magazine’ en ‘Nobiles’, hadden dertig procent minder stands. Als de recessie doorzet zullen een paar beurzen over de kop gaan. De eerste tekenen zijn er al: een tijdschrift als ‘Starters’, dat zich ook richtte op banenmarkt, is niet voor niets gestopt. En ik hoorde dat andere bladen met dezelfde doelgroep ook niet meer rondkomen van de advertenties.”

Ronddwalen

Toch geeft ook Verburg toe moeite te hebben gehad om bedrijven over de streep te trekken. ,,We hebben vaker aangeboden om een keer langs te komen om te praten. Er is meer geïnvesteerd in acquisitie. Sommige bedrijven met een vacaturestop zetten liever ergens een neutrale advertentie voor de naamsbekendheid.”

Volgens de organisator heeft Techniek Bedrijven er baat bij een non-profitorganisatie te zijn. ,,Voor de bedrijven zijn wij het goedkoopste alternatief. Bovendien leveren we kwaliteit: het is een strakke beurs, geen grote kermis van reclame. Onze beursvloer is functioneel en netjes: geen grote ijscokramen op de vloer. Dat zie je bij de concurrentie wel.”

Op een krappe markt is meer vraag dan aanbod. Betekent dat dat de studenten juist extrageïnteresseerd zijn dit jaar? Van de Sandt: ,,De markt voor industrieel ontwerpers is niet best. Ik heb gehoord dat tien procent van de afgestudeerden het eerste jaar werkloos is. Dat weten de studenten ook. Daarom zijn ze serieus op zoek.” En ook Verburg kreeg gemotiveerde bezoekers op Techniek Bedrijven: ,,Vrijwel iedereen was heel direct op zoek naar een stage of een baan. Er waren minder oriënterende mensen. Veel mensen stonden te praten met de recruiters, ze waren niet aan het ronddwalen. Dat is tekenend. De economie gaat moeizaam, dus moet je hard aan de slag om iets te kunnen krijgen.”

Een stukje geschiedenis

In 1996 besloten de organisatoren van twee kleine bedrijvenbeurzen, de Bedrijvendagen Delft en de Bedrijvencarré, om de krachten te bundelen. Enkele bedrijven die meerdere malen per jaar met stands en personeel naar Delft kwamen hadden hiertoe aangedrongen. Het resultaat: de Delftse Bedrijvendagen.

De betrokken studieverenigingen (werktuigbouwkunde, luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, technische wiskunde en informatica, technische natuurkunde en scheikundige technologie) waren enthousiast. Alleen studievereniging i.d. van industrieel ontwerpen wilde zich niet aansluiten.

Dat wil volgens organisator Hugo Kevenaar niet zeggen dat de Delftse Bedrijvendagen alleen interessant zijn voor studenten uit de aangesloten studierichtingen. ,,De dagen zijn voor iedere TU-student die in de eindfase van de studie is.” Toch moet Kevenaar toegeven dat er voor bouwkundestudenten niet veel te halen is. ,,Architectenbureaus staan er helaas niet. We hebben ze wel aangeschreven, maar hebben weinig respons gekregen.”

Techniek Bedrijven is een initiatief van studentenvereniging Virgiel. De eerste keer dat het evenement gehouden werd – in 1991 % was het World Trade Center in Rotterdam de locatie voor de twintig deelnemende bedrijven. Via een omweg langs het Nederlands Congresgebouw in Den Haag kwam Techniek Bedrijven in 1993 naar de Utrechtse Jaarbeurs: daar staan tegenwoordig ongeveer tachtig bedrijven. Techniek Bedrijven is hiermee de grootste technische bedrijvenbeurs van Nederland.

Flyeren in tijden van recessie. Het klinkt paradoxaal, toch gebeurt het. Op de Delftse Bedrijvendagen bijvoorbeeld. Maar komen daar eigenlijk nog wel bedrijven? En wat heeft een student er te zoeken als veel bedrijven een vacaturestop hebben?

Er wordt wat afgebeursd: carrièrebeurs hier, bedrijvenbeurs daar. Een baan krijgen door op een vacature uit de krant te reageren lijkt hopeloos ouderwets. Jaarlijks hijsen duizenden studenten zich in hun netste pak om collectief te praten met gelikte recruiters van toekomstige werkgevers. Het doel: een stageplaats, een afstudeerproject of een heuse baan veroveren. Of natuurlijk gewoon rondneuzen en zo veel mogelijk gadgets verzamelen.

,,We hopen studenten op een laagdrempelige manier in contact te brengen met bedrijven”, aldus Hugo Kevenaar, commissaris externe betrekkingen van studievereniging Leeghwater van werktuigbouwkunde. Hij is dit jaar betrokken bij de organisatie van de Delftse Bedrijvendagen. Deze week vindt in Delft de eerste etappe plaats van dit jaarlijks terugkerende evenement: de presentatiedagen. Hier kunnen bedrijven zich in gehuurde standjes presenteren aan de studenten. In maart volgen de workshops en tenslotte zijn in april de gesprekkendagen.

Maar is dat niet allemaal wat veel van het goede? In november kon baanzoekend Delft immers al naar de Utrechtse Jaarbeurs voor Techniek Bedrijven en alsof dat nog niet genoeg is organiseren sommige studieverenigingen % van industrieel ontwerpen en civiele techniek bijvoorbeeld % nog een eigen informeel kennismakingsmiddagje met bedrijven.

De organiserende commissies denken van niet. Elke beursorganisator meent % hoe kan het ook anders? % dat zijn of haar beurs bestaansrecht heeft. Kevenaar: ,,We kunnen prima naast elkaar bestaan. Er is een duidelijk verschil tussen onze Bedrijvendagen en Techniek Bedrijven. Wij hebben naast de presentatiedagen ook workshops en gesprekken. Daar kan de geïnteresseerde student een persoonlijk gesprek voeren met een bedrijf.”

Joost Verburg, organisator van Techniek Bedrijven 2002, beaamt dit: ,,Onze beurs is landelijk, de Bedrijvendagen zijn speciaal voor Delft. Wij richten ons op studenten van hbo én universiteit. Er komen ook mensen uit Eindhoven, Enschede, Utrecht en Amsterdam naar de Utrechtse Jaarbeurs. Dat zijn studenten op zoek naar een baan of een stage, maar ook oriënterende studenten. Techniek Bedrijven probeert in één dag een gevarieerd programma aan te bieden. En bovendien: wij zijn gratis, de Bedrijvendagen niet.”

Paddestoelen

Toch laten de twee grote jongens nog gaten vallen. ,,Op de Delftse Bedrijvendagen draait het vooral om multinationals als Unilever en Philips”, klaagt Merijn van de Sandt, voorzitter van i.d., de studievereniging van industrieel ontwerpen. Studenten van de creatieve Delftse studies % industrieel ontwerpen en bouwkunde % hebben niet veel te zoeken op de Delftse Bedrijvendagen of Techniek Bedrijven. Daarom organiseerde i.d. vorige maand voor studenten van industrieel ontwerpen voor het tweede achtereenvolgende jaar een eigen banenmarkt. Van de Sandt: ,,Onze bedrijvendag is toegespitst op bedrijven waar IO’ers een baan kunnen krijgen; niet alleen ontwerpbureaus maar ook bijvoorbeeld spuitgietbedrijven. Voor kleine bedrijven met vijf of zes medewerkers zijn de Bedrijvendagen te grootschalig. En bovendien hebben ze waarschijnlijk geen geld om daar een stand te huren. Het is redelijk prijzig. Of onze bedrijvendag nog iets toevoegt aan de andere initiatieven? Jazeker, er is geen enkele anderebeurs die zich op deze doelgroep richt. Er kwamen zelfs mensen uit Eindhoven en Enschede.”

Maar de economie zit in het slop en de banenmarkt is krap. Valt er op banenbemiddelingsfestijnen nog wel iets te halen voor de gemiddelde student? Of vechten honderd slijmende studenten om de gunsten van een eenzame recruiter die één parttime baan in de aanbieding heeft? Vooral Van de Sandt had moeite met het lokken van bedrijven. ,,Ontwerpbureaus gaan met de economie mee. Als het goed gaat schieten ze als paddestoelen uit de grond, als het slecht gaat krimpen ze. Dan moet een bureau van veertig man personeel met twintig man verder. Met een goede economie hadden we meer bedrijven kunnen hebben op onze beurs. Nu waren er eenentwintig, dat hadden er anders dertig kunnen zijn. Maar er zijn ook bedrijven waar het goed gaat. Een bedrijf als Océ is altijd op zoek naar nieuwe mensen. Ze hadden deze keer vijftien vacatures, waarvan drie voor industrieel ontwerpers.”

Failliet

De stand van Unilever op de IO-bedrijvendag was onbemand. Er draaide een promovideo. Volgens Van de Sandt had dat echter niets met de economische situatie te maken. ,,Ze hadden andere verplichtingen, maar wilden wel aanwezig zijn. Dit was meer bedoeld om hun naam te laten vallen dan om informatie te geven en actief mensen te werven.”

Kevenaar ziet het niet zo somber in voor zijn Bedrijvendagen: ,,De bedrijven die op de vloer staan zijn op zoek naar studenten. Ik denk niet dat ze zich hier enkel voor naamsbekendheid komen presenteren. Daar zijn betere mogelijkheden voor.”

Toch is het aantal bedrijven dat zich op de Delftse Bedrijvendagen presenteert afgenomen: vorig jaar 94, dit jaar 86. Kevenaar benadrukt meerdere malen dat het wel meevalt. ,,De Delftse ingenieur is nog steeds erg gewild. We hebben niet heel erg te klagen.” Namen van bedrijven die hebben afgezegd geeft hij liever niet. En over aantallen zwijgt hij ook liever. Na enig aandringen: ,,Ik heb tien tot vijftien bedrijven aan de telefoon gehad die zeiden dat ze er wegens budgettaire redenen niet bij kunnen zijn. Maar bedrijven die helemaal niet reageren kunnen dezelfde reden hebben om weg te blijven.” Het zijn vooral de bedrijven die recentelijk mensen hebben moeten ontslaan. ,,Zij kunnen het intern niet verantwoorden op een beurs te staan om nieuw talent te werven.”

Techniek Bedrijven heeft in november niet veel last gehad van de recessie. Verburg: ,,Andere beurzen, zoals die van ‘Memory Magazine’ en ‘Nobiles’, hadden dertig procent minder stands. Als de recessie doorzet zullen een paar beurzen over de kop gaan. De eerste tekenen zijn er al: een tijdschrift als ‘Starters’, dat zich ook richtte op banenmarkt, is niet voor niets gestopt. En ik hoorde dat andere bladen met dezelfde doelgroep ook niet meer rondkomen van de advertenties.”

Ronddwalen

Toch geeft ook Verburg toe moeite te hebben gehad om bedrijven over de streep te trekken. ,,We hebben vaker aangeboden om een keer langs te komen om te praten. Er is meer geïnvesteerd in acquisitie. Sommige bedrijven met een vacaturestop zetten liever ergens een neutrale advertentie voor de naamsbekendheid.”

Volgens de organisator heeft Techniek Bedrijven er baat bij een non-profitorganisatie te zijn. ,,Voor de bedrijven zijn wij het goedkoopste alternatief. Bovendien leveren we kwaliteit: het is een strakke beurs, geen grote kermis van reclame. Onze beursvloer is functioneel en netjes: geen grote ijscokramen op de vloer. Dat zie je bij de concurrentie wel.”

Op een krappe markt is meer vraag dan aanbod. Betekent dat dat de studenten juist extrageïnteresseerd zijn dit jaar? Van de Sandt: ,,De markt voor industrieel ontwerpers is niet best. Ik heb gehoord dat tien procent van de afgestudeerden het eerste jaar werkloos is. Dat weten de studenten ook. Daarom zijn ze serieus op zoek.” En ook Verburg kreeg gemotiveerde bezoekers op Techniek Bedrijven: ,,Vrijwel iedereen was heel direct op zoek naar een stage of een baan. Er waren minder oriënterende mensen. Veel mensen stonden te praten met de recruiters, ze waren niet aan het ronddwalen. Dat is tekenend. De economie gaat moeizaam, dus moet je hard aan de slag om iets te kunnen krijgen.”

Een stukje geschiedenis

In 1996 besloten de organisatoren van twee kleine bedrijvenbeurzen, de Bedrijvendagen Delft en de Bedrijvencarré, om de krachten te bundelen. Enkele bedrijven die meerdere malen per jaar met stands en personeel naar Delft kwamen hadden hiertoe aangedrongen. Het resultaat: de Delftse Bedrijvendagen.

De betrokken studieverenigingen (werktuigbouwkunde, luchtvaart- en ruimtevaarttechniek, technische wiskunde en informatica, technische natuurkunde en scheikundige technologie) waren enthousiast. Alleen studievereniging i.d. van industrieel ontwerpen wilde zich niet aansluiten.

Dat wil volgens organisator Hugo Kevenaar niet zeggen dat de Delftse Bedrijvendagen alleen interessant zijn voor studenten uit de aangesloten studierichtingen. ,,De dagen zijn voor iedere TU-student die in de eindfase van de studie is.” Toch moet Kevenaar toegeven dat er voor bouwkundestudenten niet veel te halen is. ,,Architectenbureaus staan er helaas niet. We hebben ze wel aangeschreven, maar hebben weinig respons gekregen.”

Techniek Bedrijven is een initiatief van studentenvereniging Virgiel. De eerste keer dat het evenement gehouden werd – in 1991 % was het World Trade Center in Rotterdam de locatie voor de twintig deelnemende bedrijven. Via een omweg langs het Nederlands Congresgebouw in Den Haag kwam Techniek Bedrijven in 1993 naar de Utrechtse Jaarbeurs: daar staan tegenwoordig ongeveer tachtig bedrijven. Techniek Bedrijven is hiermee de grootste technische bedrijvenbeurs van Nederland.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.