Rapport KPMG richt zich vooral op werkplaats

Van de bezuinigingen bij DTO lijkt het leeuwendeel voor rekening te gaan komen van de Centrale Werkplaats. In een bliksemactie stuurde het personeel van de Centrale Werkplaats vorige week drieduizend e-mails en tweehonderd faxen de TU-wijk in.

KPMG adviseert de productietaken van de werkplaats (frezen, draaien, enzovoort) grotendeels uit te besteden. Dat betreft 45,8 fte. De werkplaats zou zich moeten concentreren op engineering en assemblage, omdat daarin de meerwaarde zit voor de universitaire opdrachtgevers. Overigens is de 11,5 fte waar de werkplaats mee schermt het minimum dat KPMG heeft aangegeven voor een functionerende werkplaats. Vijf fte meer is een waarschijnlijker optie.

Het personeel heeft in een open brief aan het cvb gesteld dat de ondersteuning van onderwijs en onderzoek in het geding is. Overigens deelt het personeel wel de argumentatie dat de werkplaats efficiënter kan werken dan nu gebeurt. Woordvoerder Van Dien: ,,Wat het cvb beweert, is natuurlijk geen lariekoek. De werkplaats mag best kritisch tegen het licht gehouden worden, maar op deze manier gaat de kop eraf. De werkplaats verdient een plaats op de TU.”

De overige onderdelen van DTO blijven in de KPMG-voorstellen goeddeels gespaard. Alleen het beheer van de supercomputers zou volgens het consultancybureau beter elders ondergebracht kunnen worden, bijvoorbeeld bij het Amsterdamse rekencentrum Sara. Volledige uitbesteding van alle computerdiensten, zoals de Universiteit Utrecht onlangs deed, hoeft niet. KPMG pleit zelfs voor versterking van de informatie en communicatietechnologie binnen de TU. Er zou een speciale informatiemanager op hoog niveau moeten komen en een Computer Competence Centre (CCC) van 25 fte om de nieuwe computersystemen aan de TU te ondersteunen. De ondernemingsraad had om een studie naar het CCC gevraagd.

In een bliksemactie stuurde het personeel van de Centrale Werkplaats vorige week drieduizend e-mails en tweehonderd faxen de TU-wijk in. Boodschap: de werkplaats moet terug van 57 naar 11,5 fte (arbeidsplaatsen) en dat gaat ten koste van de diensten. Dat zou blijken uit een concept rapport van KPMG, dat in februari de opdracht kreeg de Dienst Technische Ondersteuning (DTO) door te lichten.