Rappen over studieadviseurs

Hoe verkoop je studenten in een feestelijke introductieweek droge informatie? Zet een paar bn’ers op een hip ingericht podium, dj erbij, en noem het een ‘spektakel’.

tejkst van het verhjaak

De prijs werd 30 oktober toegekend door het Amerikaanse gezelschap ‘Society for Motion Picture and Television Engineers’ (SMPTE) als erkenning van “bijzondere prestaties in het ontwerp en ontwikkeling van nieuwe of verbeterde technieken die significant hebben bijgedragen aan de elektronische beeldvorming”.

Theuwissen laat weten vorige week per FedEx een klompje goud ontvangen te hebben “dat de medaille dient voor te stellen.”

De deeltijd hoogleraar zit regelmatig congressen voor op het gebied van technologie van beeldchips als CCD en CMOS. In 1995 schreef hij het standaardboek Solid State Imaging with Charge-Coupled Devices, dat nog steeds als richtinggevend wordt beschouwd.

In 2007 richtte Theuwissen het dienstverlenend bedrijf Harvest Imaging op (vernoemd naar de gelijknamige LP van Neil Young). Op de TU legt hij zich toe op het onderwijs, coaching en training van de volgende generatie beeldchipexperts.

www.harvestimaging.com

En het werkte. Honderden eerstejaars lieten woensdagochtend het uitnodigende zonnetje links liggen om in een propvolle, warme circustent op het Owee-terrein overladen te worden met praktische informatie.

De presentatie van het Grote Studenten Spektakel, zoals de informatiebijeenkomst was gedoopt, lag in handen van televisiepersoonlijkheid Eddy Zoey. Hij probeerde de sfeer te zetten met de vraag ‘Bij wie mag ik vannacht slapen?!’. Misschien niet de beste opening in een tent waar driekwart van het publiek man is. Het gejoel was in ieder geval vele malen luider toen Zoey hierna vroeg wie er die ochtend een kater had.

Een hele rits hoge en iets minder hoog geplaatste personen van de TU en van Hogeschool InHolland namen plaats op de vrolijk gekleurde designstoelen op het podium – van rector Fokkema tot Oscar Verbeek van de dienst facultaire servicepunten.

Verdeeld over verschillende thema’s besprak Zoey allerlei praktische zaken met dit panel. Zo kwam er een hele rij afkortingen langs. Inderdaad, UB staat voor universiteitsbibliotheek; en niet voor universitair bier. En de studieadviseur is de persoon waar je langsgaat als je problemen hebt. Wat voor problemen ook.

Dagmar Stadler, voorzitter van de kring van studentenvoorlichters, vertelde hoe er ooit een student bij haar langs kwam die een wel heel aparte reden opgaf voor zijn slechte studieresultaten. Stadler:’Dit kwam volgens hem doordat hij elke dag zo veel tijd kwijt was aan koken. Hij had geen idee hoe dat moest.’ Zoey: ‘En toen?’ Stadler, lachend: ‘Toen heb ik hem geleerd hoe je aardappels moet schillen.’

Naast Eddy Zoey was ook de Nederlandstalige rapper Lange Frans uitgenodigd op de bijeenkomst op te luisteren. Hij maakte het publiek wakker met een rap – al was dit wakker maken waarschijnlijk al gelukt door de harde house die de dj vooraf en tussen de discussies door draaide. Tijdens de discussies zat Frans met een opschrijfboekje op het podium, om na elk onderdeel het besprokene samen te vatten in een rap.

Lange Frans: ‘Yo, yo! (..)
…En als blijkt dat je toch gaat verliezen
Steunen wij je met studieadviezen
Waar moet je heen gaan?
Naar de studentendecaan
En als je niet kunt koken kun je bij Dagmar langsgaan’.