Wetenschap

Publieksprijs voor veilige knoopcelbatterij

Het is de nachtmerrie van menig ouder: een doorgeslikte knoopcelbatterij uit speelgoed, autosleutel of ledkaarsje. Die blijven namelijk makkelijk hangen in de strot. Het slijm geleidt de stroom en dat lost het weefsel op zodat er een gat inbrandt. Een foto van wat zo’n batterijtje met een plak ham doet staat ter illustratie op Linkedin.

Afgelopen zomer maakten TU-onderzoekers Marnix Wagemaker en Frans Ooms (faculteit Technische Natuurwetenschappen) bekend dat ze samen met hart-longchirurg Tjark Ebels (UMC Groningen) een oplossing hadden ontwikkeld. Namelijk een circuit dat de stroom stopt als de cel ingeslikt is. Hoe dat werkt legde Wagemaker uit aan het blad KIJK (september 2023).

Donderdag 7 december deelde de jury van KIJK de prijzen uit voor het beste tech-idee van 2023. De publieksprijs ging naar Ooms en Ebels. De vakjury koos voor de ijzerbatterij van Team Solid van de TU Eindhoven.

De vinding van de veilige knoopcelbatterij is gepatenteerd maar nog niet toegepast. ‘Nu is het zaak om ervoor te zorgen dat deze oplossingen klein en goedkoop kunnen worden geïntegreerd in knoopcellen om zo in de toekomst vreselijke gevolgen te voorkomen’, zei Wagemaker daarover in KIJK. Tot die tijd doen ouders er goed aan om knoopcelbatterijen onmiddellijk weg te brengen en niet thuis in een potje te bewaren.

KIJK-redacteuren Laurien Onderwater (links) en Naomi Vreeburg overhandigen de KIJK Publieksprijs 2023 aan Frans Ooms en Tjark Ebels in een lab van het Reactor Institute Delft (Foto: KIJK)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl