Wetenschap

Kindvriendelijke knoopcelbatterijen

Het inslikken van een knoopcelbatterij werd het 18 maanden oude Amerikaanse meisje Reese Hammersmith fataal. Naar verluid overkomt dat wereldwijd tweeduizend kinderen per jaar. De stroom van een ingeslikte batterij lost lichaamsweefsel van binnenuit op, wat tot blijvende schade kan leiden of zelfs tot de dood. De dag voor Reese’s verjaardag (12 juni) is uitgeroepen tot National Button Battery Awareness Day om ouders attent te maken op het gevaar van de knoopcelbatterijen voor kleine kinderen.

In Nederland ontwikkelden TU Delft-batterijonderzoeker Marnix Wagemaker en technicus Frans Ooms samen met artsen uit Groningen een kindvriendelijke knoopcelbatterij. Deze is voorzien van een inwendige zekering die het contact verbreekt als de stroom te hoog wordt, wat na inslikken gebeurt. De gezekerde knoopcelbatterij werd vorig jaar juli ingediend als patent.

Hart-long chirurg Tjark Ebels van het UMC Groningen, die betrokken was bij de ontwikkeling, zegt: “Het mooie van ons gepatenteerde Fused Button Battery-systeem is dat het compatibel is met alle standaard fabricageprocessen voor knoopcelbatterijen.” Hij hoopt dat kindvriendelijke knoopcelbatterijen de norm gaat worden. Dat kan een boel leed voorkomen. (JW)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl