Proteus roeit naar derde plaats op Head

De roeiers van Proteus-Eretes kwamen afgelopen zondag op de Head of the River maar weinig tekort tegen de Holland Acht. De heren-acht van Proteus eindigde zondag na zevenenhalve kilometer roeien als derde op de Head.

De ongekend sterke heren-acht van Proteus werd vooraf gezien als de beste verenigingsploeg van Nederland. ,,Een beetje zuur”, noemt coach Jorg Janssen het kleine verschil. ,,We hebben de winst in de bochten weggegeven, en Nereus vaart natuurlijk op eigen water. We zijn tevreden over de tijd en de race, maar de ranking had net even anders mogen zijn.” Janssen vindt het jammer dat er opnieuw een combinatieploeg met roeiers van verschillende verenigingen aan de haal gaat met de winst. ,,Weer moet de hoofdprijs, de blauwe wimpel, in zes stukken geknipt worden.”

De dames van Proteus wisten in de tweede divisie beslag te leggen op een tweede plaats. In de beginnelingenvelden konden alleen de zware heren van deze vereniging doordringen tot de top drie. Net als hun snellere clubgenoten werden zij derde, en moesten eveneens aankijken tegen een seconde achterstand op Nereus. De beginnelingen van Skoll voeren een thuiswedstrijd op de Amstel en waren de onbetwiste heersers op het kronkelige traject.

De enige Delftse winst werd dit weekeinde geboekt in het traditioneel sterk bezette veld van de clubdubbelvieren. Het dameskwartet van Proteus wist in de strijd tussen 32 boten een gat van bijna een halve minuut te slaan naar de nummer twee. Het is de tweede keer in drie jaar dat een damesploeg van Proteus de Head of the River weet te winnen in de dubbelvier.

De heren-acht van Proteus eindigde zondag na zevenenhalve kilometer roeien als derde op de Head. Op de Amstel tussen Ouderkerk en Amsterdam finishten zij vijftien seconden achter de Holland Acht en een seconde achter de verenigingsacht van het Amsterdamse Nereus. Dat laatste was een tegenvaller voor de Delftse roeiers.